Att mäta däcktrycket kontinuerligt under färd är inget nytt men ändå lyckas däcktillverkaren Continental ta systemet till en ny nivå i och med att de automatiserar systemet med justering av trycket medan bilen körs. Systemet, som presenterades på Frankfurt Motor Show (IAA), kallas Conti C.A.R.E. vilket uttytt är Continental Connected, Autonomous, Reliable, Electrified.
Precis som i TPMS sköts övervakningen i realtid av sensorer i respektive däck men i C.A.R.E. kontrollerar dessa sensorer som byggts in i däckets struktur dessutom temperatur, mönsterdjup och eventuella skador. Utöver dessa tillagda funktioner är det nya att däcktryck löpande justeras med hjälp av inbyggda centrifugpumpar som får sin kraft från bilens acceleration. Denna PressureBoost-teknik förmår att hålla däcktrycket konstant men kan även snabbt anpassa däcktrycket till olika körsituationer. Överflödig komprimerad luft lagras i en inbyggd tank och har ett övervakningssystem, ContiSense, som skickar information om däcket till ContiConnect Live.
– Dessa egenskaper går i linje med kraven på självkörande bilar samt elbilar för både det klassiska individuella ägandet av bilen liksom det alltmer växande car sharing-segmentet. I kombination med den webbaserade ContiConnect Live-applikationen, formar vårt Conti C.A.R.E. ett flexibelt system som anpassar däck för framtidens bilar, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Sverige, i ett pressmeddelande.
Men om du händelsevis inte kunnat komma över dessa intelligenta däck än finns det anledning att kontrollera lufttrycket på traditionellt sätt, 70 procent sägs köra med fel lufttryck vilket ökar bränsleförbrukningen samt påverkar vägegenskaperna och förlänger bromssträckan. Ta även en titt på vindrutetorkarbladen så att dessa är fräscha nu när regn, höstlöv och mörka kvällar återigen är ett faktum.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.