Nästa artikel
Fortsatt fri fart på Autobahn
NYHETER

Fortsatt fri fart på Autobahn

Publicerad 23 oktober 2019 (uppdaterad 23 oktober 2019)
Hastigheter och dess begränsningar är ett kärt debattämne, inte minst i tider när Sverige sänker hastighetsgränserna medan andra länder går åt annat håll. Nu har Tyskland sagt nej till högsta hastighet på Autobahn och Österrike har höjt sin gräns.

Tidningen Car and Driver skriver att miljöpartiet De grönas initiativ för att slopa den fria farten på autobahn fick ett ett rungande nej när den tyska förbundsdagen röstade om 130 km/h som maxhastighet.

Även i andra länder har motståndet mot att sänka eller begränsa hastigheter inte vunnit det gehör de har i Sverige där Trafikverket i sin strävan för nollvisionen sänkt hastigheten på en rad vägar. Tvärtom höjdes den maximala hastigheten på de Österrikiska motorvägarna från 130 till 140 km/t, vilket även i princip numer gäller i USA men mer exakt 80 mph vilket blir 137 km/t.

Diskussionen om en hastighetsgräns på Autobahn är en infekterad fråga som debatterats länge men röner ett kompakt motstånd från tyska bilister. Ett av argumenten är att Autobahn trots sin helt fria hastighet på ungefär 70 procent av vägsträckan är bland världens säkraste trafiksystem. Landsvägarna, Bundesstrasse, har väsentligt högre olyckstal och där är normhastigheten 100 km/t. Det väl utbyggda motorvägsnätet håller hög standard och är oftast trefiligt i båda riktningarna, något som gör att trafikflödet går i jämn hastighet och omkörningar säkrare än på tvåfiliga motorvägar i synnerhet som tyskarna är extremt noga med att det alltid är högerfilen som man ska köra i om man inte gör en omkörning. Den vänstra filen är enbart en omkörningsfil där det inte är tillåtet att köra stadigvarande. De olyckor som sker på Autobahn kan enligt artikeln bara i ett begränsat antal fall härledas till den fria farten.

Det blev en förkrossande majoritet för den fria farten i Bundestag, 126 parlamentsledamöter röstade för en hastighetsbegränsning, och 498 sade nej. Sju valde att lägga ner sina röster.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.