Intresset för de allra första färskpotatisarna har som alltid varit stort, detta är det allra bästa vårtecknet. Ett antal grossister, handlare och kockar har följt utvecklingen för att få tillgång till de första primörerna. I år valde vi att ha budgivning och lycklig köpare av de 40 kilo som auktionerades ut är Lidl.
– Vi är väldigt glada att vinna budgivningen för andra året i rad! Inte bara för att vi brinner för svenska råvaror och matglädje, utan att vi dessutom i samma slag bidrar till Barncancerfonden och deras viktiga arbete, säger Peter Reisenzein, Inköpare Frukt & Grönt Lidl Sverige inköpsansvarig frukt och grönt som är på plats för att hämta potatisen.
Primörerna gick för 2 000 per kilo, totalt 80 000 kr där hela summan skänks till Team Rynkeby Godmorgon Lund/Barncancerfonden.
Potatisen sattes den 1 mars och i år har det tagit knappt 2 månader för potatisen att bli klar, framförallt är det värmen under påsken som drivit på tillväxten av den frilandsodlade färskpotatisen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.