CIVD, Caravaning Industrie Verband Deutschlands, har redovisat försäljningen av fritidsfordon i Tyskland under årets första kvartal och den kan inte beskrivas annorlunda än att den är utomordentligt stark. Visserligen är det en viss tid mellan beställningen hos bilhandlaren och leveransen vilket på goda grunder kan antas påverka april och maj månads siffror men många väljer ändå en husbil som redan finns i lager hos handlaren och nu på måndag startar många husbilstillverkare upp sin produktion igen efter ett stopp på två till fyra veckor.
Att försäljningen påverkats av corona-utbrottet syns också tydligt. Om vi först ser till hela första kvartalet ökade försäljningen av husbilar med 24,7 procent till 15 162 enheter där man som jämförelse kan se att den är tre till fyra gånger högre än årsförsäljningen i Sverige. För husvagnarna är ökningen knappt nämnbar, plus 0,7 procent men vi återkommer strax till fördelningen inom kvartalet.
I januari noterar CIVD en ökning för husbilarna på 48,7 procent vilket trots små tal under årets första månad får ses som en anmärkningsvärd hög ökning. I februari steg den ytterligare, med 50,2 procent, medan mars ökning blev i detta sammanhang måttliga 4,7 procent. Allt jämfört med motsvarande perider 2019. Den lägre ökningen i mars ska ses i ljuset av de åtgärder som successivt infördes för att hindra smittspridningen där bland annat bilhandlare tvingades stänga eller begränsa verksamheten liksom ställplatser och campingar.
För husvagnarna är trenden likartad, en stark januari med en ökning på 28,7 procent även om februaris ökning blev något lägre, 13,4 procent, och mars innebar en minskning på 14,4 procent.
Det innebär även att relationen mellan husbilar och husvagnar ytterligare förskjuts till husbilarnas fördel, 15 162 mot 6 123. Siffrorna i Sverige lider av en stor felmarginal men kan i grova drag sägas ligga jämförbart mellan kategorierna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.