Användningen av HVO, Hydrerade Vegetabiliska Oljor, minskade utsläppen av växthusgaser med 2,8 miljoner ton. Det framgår av en ny rapport från Energimyndigheten.
HVO är mycket lik vanlig diesel och kan blandas in i fossil diesel eller användas som ensam produkt. Växthusgasutsläppen, främst koldioxid, anses minska med i snitt 83 procent jämfört med vanlig diesel. Att det inte är 100 procent beror bland annat på att vätgasen framställs från fossila bränslen. NOx-utsläppen, som är det stora diskussionsämnet för dieselförbud i stadskärnor, påverkas dock inte av HVO kontra fossil diesel.
HVO lanserades 2011 av Preem och bestod av tallolja från skogsindustrin, en råvara som redan är fullt utnyttjad. Andra råvaror som numer används är slakteriavfall och gamla matoljor samt en mindre mängd grödor som raps, majs, soja och korn.
För framtiden nämns skogsråvara, men då restprodukter som grenar, toppar och sågspån. Preem, Sekab och Sveaskog driver en pilotanläggning i Piteå.
Råvarorna blir till rådiesel som sedan vidareprocessas till dieselolja. Neste producerar HVO i Finland, Rotterdam och Singapore, Preem i Göteborg.
PFAD, Palm Fatty Acid Distillate, är en restprodukt som uppstår när livsmedelsindustrins producerar palmolja, en produkt som allt fler ifrågasätter eftersom palmolja odlas på ett sätt som påverkar framför allt regnskogen. PFAD består av oätliga fettsyror som börjar bildas direkt när palmoljefrukterna skördas.
Preem har som mål att 2030 producera dagens totala dieselförsäljning som förnybart.
Neste, som tillverkar HVO, hydrerad vegetabilisk olja, skriver på sin hemsida att de betraktar HVO som ett premiumbränsle med samma kemiska egenskaper som fossil diesel men framställs från vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. All HVO som Neste säljer i Sverige baseras på avfall och restprodukter och minskar utsläppen av växthusgaser med 85–90 procent jämfört med fossil diesel.
– HVO kan både användas direkt i befintliga dieselmotorer och blandas in i vanlig fossil diesel i hög andel, vilket gör att efterfrågan på HVO ökar snabbt och utsläppen minskas effektivt. Med regeringens förslag om ökad inblandning av förnybart i bensin och diesel kommer efterfrågan på HVO att öka ytterligare, säger Fredrik Törnqvist, chef för näringspolitik på Neste AB på deras hemsida.
En femtedel, 21 procent, av vanlig fossil diesel bestod av HVO, 17 procent, och konventionell biodiesel FAME, 4 procent. Det innebar att utsläppen från diesel minskade med cirka 15 procent. Regeringens mål är att inblandning av förnybara drivmedel ska minska utsläppen från diesel med 21 procent år 2020.
Utvecklingen för ren HVO100 är anmärkningsvärd och var hela 15 gånger större 2016 mot 2015. Sammantaget innebar det att växthusgasutsläppen minskade med 2,8 miljoner ton vilket motsvarar 73 procent av alla biodrivmedels samlade klimatnytta enligt Energimyndighetens rapport. Det är därmed det i särklass största biodrivmedlet.
– HVO kommer fortsätta att spela en avgörande roll för att minska trafikens klimatpåverkan. För att klara Sveriges ambitiösa utsläppsmål är det viktigt att en bred bas av olika råvaror kan användas i produktionen av biodrivmedel, säger Fredrik Törnqvist vidare på deras hemsida.
För tydlighetens skull vill vi nämna att inte alla tillverkare godkänner HVO100. Kolla noga med tillverkaren av ditt basfordon vad som gäller. Exempelvis godkänner inte Fiat bränslet i Ducatoseriens motorer, inte heller Ford medan exempelvis Peugeot och Citroën ger klartecken för biobränslet i samtliga modeller, såväl personbilar som transportbilar, som har dieselmotorer Euro 5 eller Euro 6, under förutsättning att HVO-dieseln uppfyller den europeiska normen EN 15940.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.