Nästa artikel
Fordbil kör själv i mörker
NYHETER

Fordbil kör själv i mörker

Publicerad 12 april 2016 (uppdaterad 12 april 2016)
För första gången har nu självkörande bilar klarat av nattkörning. Problemet har varit att de självkörande bilarna är beroende av kameror som i sin tur kräver ljus. Med ny teknik kommer nu de självkörande bilarna runt det problemet.

Nu har en självkörande Ford Fusion klarat att köra runt på Fords testanläggning i totalt mörker, med hjälp av LiDAR-teknologi. Det betyder att bilen kan läsa av omgivningen även utan kameror, som är beroende av ljus.

Att köra i totalmörker på Fords testanläggning i Arizona i USA är ytterligare ett steg för Ford på vägen till att börja leverera självkörande bilar. Det är ett viktigt utvecklingssteg eftersom det visar att LiDAR-teknologin är tillräckligt robust för att styra felfritt på slingrande vägar även utan kameror, som är beroende av ljus. Det idealiska är att ha alla tre sensorer aktiva – radar, kameror och LiDAR – men LiDAR har nu alltså visat sig även kunna fungera självständigt.

– Tack vare LiDAR blir våra testbilar inte beroende av att solen skiner eller av att kameror kan avläsa de vita strecken på vägen. Faktum är att LiDAR låter självkörande bilar köra lika bra i mörkret som i dagsljus, säger Jim McBride, Fords chefstekniker för förarlösa bilar.

För att navigera i mörkret använder Fords självkörande bilar högupplösta 3D-kartor, kompletta med information om vägar, vägmarkeringar, geografi, topografi och landmärken som skyltar, byggnader och träd. Bilarna använder LiDAR-pulser för att placera sig själv på kartan. Ytterligare data från radarn sammanvävs med data från LiDAR för att fullfölja bilens avläsning av omgivningen.

Ford har utvecklat självkörande bilar i mer än tio år och siktar på att lansera självkörande bilar på nivå 4, som inte kräver att föraren ingriper och tar kontroll över bilen och det här steget i utvecklingen är en nyckeldel i Fords Smart Mobility.

Nivåindelning självkörande bilar

Nivå 1
Ingen automatisering
Den nivå vi hittills är vana vid från gårdagens bilar, inklusive en del av dagens produktion.

Nivå 2
Funktionsspecifik automatisering
Här ingår hjälpmedel som adaptiv farthållare och körfältscentrering, en teknik som finns på många bilar i dagens produktion.

Nivå 3
Begränsad autonom körning
Bilen kan ha kontroll över alla säkerhetskritiska funktioner under vissa trafik- eller miljömässiga förhållanden. Bilen varnar föraren när denne måste överta kontrollen som vid exempelvis vägarbeten, vinterkörning eller dåliga ljusförhållanden

Nivå 4
Fullständigt autonom körning
Bestäm destinationen och den helt självkörande bilen har total kontroll över körningen och vägval, inklusive säkerhetskritiska föraruppgifter, samt övervakar vägbanan under hela resan. Föraren förväntas inte behöva ta över kontrollen av fordonet någon gång under resan.

Definitionerna enligt National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.