Data från uppkopplade fordon ger Ford information om vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. När dessa data sammanställts i en omfattande studie visar det sig att relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar på ett avsevärt kan minska antalet trafikolyckor.
Det tvååriga projektet som Ford Mobility Europa genomför har samlat in data från uppkopplade fordon men även via studier på plats vilka har analyserats för att få fram orsaken till att vissa vägsträckor och situationer är mer olycksdrabbade än andra.
Resultaten från studien visar hur vissa förarbeteenden samt brister i vägstandarden orsakar stora problem men även hur väghållaren med relativt enkla åtgärder kan förbättra säkerheten.
Fords studie i London samlade in mer än 600 miljoner observationer från en miljon mils körning och nu fortsätter Ford studien i andra städer för att identifiera hur vägsäkerheten kan förbättras.
– Vi har nu tagit det innovativa trafiksäkerhetskonceptet som vi presenterade förra året ett steg längre genom att samarbeta med experter inom anläggningsteknik för att bättre förstå orsakerna bakom trafikolyckor och därefter kommit med förslag på hur de ska hanteras, säger Jon Scott, projektledare för City Insights på Ford Mobility i Europa, i ett pressmeddelande.
Resultaten från studien visar hur vissa förarbeteenden samt brister i vägstandarden orsakar stora problem men även hur väghållaren med relativt enkla åtgärder kan förbättra säkerheten.
Fords studie i London samlade in mer än 600 miljoner observationer från en miljon mils körning och nu fortsätter Ford studien i andra städer för att identifiera hur vägsäkerheten kan förbättras.
– Vi har nu tagit det innovativa trafiksäkerhetskonceptet som vi presenterade förra året ett steg längre genom att samarbeta med experter inom anläggningsteknik för att bättre förstå orsakerna bakom trafikolyckor och därefter kommit med förslag på hur de ska hanteras, säger Jon Scott, projektledare för City Insights på Ford Mobility i Europa, i ett pressmeddelande.
Med detta som grund kunde teamet bakom studien förra året visa hur data från en ettårig studie med uppkopplade fordon i London kunde användas för att identifiera ännu ej byggda vägsträckor som i framtiden troligen skulle bli olycksdrabbade. I samarbete med det brittiska trafikledningsföretaget Traffic Watch UK gjordes analyser av förarbeteenden samt vägförhållanden och skapa förståelse för hur man kan undvika att bygga trafikfarligt samt hur redan byggda sträckor ska åtgärdas.
– Det finns utan tvekan en möjlighet att genom intelligent teknik och analys av fordonsdata minska förekomsten av olyckor i framtiden, säger Amanda Wickens, vd på Traffic Watch UK.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.