Nästa artikel
Förarlösa lastfordon på E6 om två år
NYHETER

Förarlösa lastfordon på E6 om två år

Publicerad 7 september 2017 (uppdaterad 7 september 2017)
Om drygt två år kommer 120 så kallade T-Poddar, förarlösa elektriska lastfordon, att köra fram och tillbaka mellan Göteborg och Helsingborg. Den tekniska lösningen kan mycket väl få bäring även för husbilar.

Att framtidens teknik för förarlösa tyngre fordon rycker allt närmare visas upp under Logistik & Transport på Svenska Mässan 7–8 november.

– Vi har just tecknat ett avtal med en storkund inom dagligvaruhandeln, säger Robert Falck, VD på Einride som driftar systemet med förarlösa vägtransporter.

Det som är intressant med detta för husbilsbranschen är att det snabbt kommer lösningar med alternativa drivsystem men även de "förarassistanssystem" som följer med detta. 

Företaget Einride som "kör" dessa förarlösa lastbilar bildades för bara ett år sedan men håller redan på att rita om kartan rejält. Med sin T-Pod, ett fjärrstyrt lastfordon, förarlöst och eldrivet, öppnar man en helt ny värld. Bara på den här sträckan sparas enligt Einride koldioxidutsläpp motsvarande 400 000 enkelresor med personbil in under ett år, men det tål att påpekas att företagets antagande måste sättas i relation till hur elen och batterierna produceras.

Redan i november i år börjar Einride drifta sin första installation. Det handlar om tre T-Poddar som ska användas internt, på ett företagsområde. Inom kort inlämnar Einride en ansökan till Transportstyrelsen om tillstånd att få köra på allmän väg, som väntas bli möjligt under våren 2018.

– Vår målsättning är att under 2020 ha 200 poddar i trafik på sträckan Göteborg–Helsingborg, berättar Robert.

Konceptet har vunnit internationellt erkännande och det har skrivits runt 1 800 artiklar om det, bl a en helsida i Washington Post, och företaget har nominerats till Edison Awards i USA. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.