Av de 10,3 miljoner bilarna har 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen och i och med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.– Vi kan med stolthet se tillbaka på vad vi har åstadkommit här i Hannover. Fabrikens historia är lika unik som folkabussens, liksom alla de människor som byggt dessa miljontals fordon. Samtidigt tittar vi mot framtiden för denna anläggning. Med lanseringen av den nya Multivan i år och nya ID. BUZZ 2022, utökar vi modellutbudet med moderna och attraktiva transport- och personbilar för breda kundgrupper, säger Carsten Intra, Styrelseordförande Volkswagen Transportbilar (VWCV) i ett pressmeddelande.
Folkabussen blev en livsstil samtidigt som ”Love me tender” med Elvis Presley blev en stor hit över hela världen och en stark ekonomisk utveckling pågick, inte minst i Tyskland där bilen blev en symbol för återhämtningen i ekonomin. ”Bubblan” blev den mest sålda bilen i Tyskland 1955 och kom detta år att ha tillverkats i fler än en miljon exemplar. Produktionskapaciteten i Wolfsburg, som också byggt Folkabussen sedan 1950, är långt ifrån tillräcklig för att möta den stora efterfrågan när hjulen snurrar för fullt i Tyskland. Bröd, öl och hamburgare måste transporteras ut till folket. Även nymodigheter som TV-apparater och kylskåp behöver kunna levereras nu när hushållens ekonomi förbättras. För att möta denna efterfrågan så behövde försäljare och hantverkare den pålitliga folkabussen.
Över 235 städer och kommuner i Tyskland ansökte om att få den nya produktionsanläggningen som Volkswagen behövde. Heinrich Nordhoff, chef för Volkswagenwerk GmbH och senare styrelseordförande för Volkswagenwerk AG, övertygar styrelsen att välja Hannover. Nordhoff erkänner
– Ett företags värde består inte av dess byggnader och maskiner eller inte ens av dess bankkonto. Den enda värdefulla tillgången är människorna som jobbar där och den anda som råder.
Byggnationen startar med 372 anställda under en vinter med mycket snö. Vid slutet av mars 1955 är arbetsstyrkan uppe i 1 000 personer. När det börjar töa måste man lägga ut plankor på den leriga marken för att kunna leverera allt byggnadsmaterial. En mindre provisorisk stad växer upp på fabriksområdet med kontor, bostäder, matsalar och försäljare.
Efter bara 12 veckor är väggarna redan 4 meter höga. 28 stora kranar och 22 stora cementblandare går på högvarv. 5 000 kubikmeter med cement produceras varje dag. 1.750.000 kubikmeter av jord flyttas, motsvarande 256.000 lastbilsflak vid denna tid.
Från maj 1955 är personalstyrkan i bygget uppe i 2 000 samtidigt som man börjar träna upp den personal som ska arbeta i produktionen. Varje morgon klockan 04:10 går ett specialchartrat tåg till Wolfsburg där man får träna på att bygga folkabussen. 3 000 anställda är den tänkta personalstyrkan som ska säkerställa att produktionen kommer igång smärtfritt. Det tar bara några veckor att få igång karosseriet och i februari 1956 har man kopplat ihop det nya tio km långa dubbelspåret till fabriken till det ordinarie spårnätverket.
Den 8 mars 1956 startar serieproduktionen av den eftersökta folkabussen i Hannover-anläggningen. Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphör, har 1,8 miljoner bussar hunnit producerats.
Fram till dags datum har över tio miljoner fordon byggts i Volkswagen Transportbilars ”moderfabrik”. Idag producerar anläggningen T6.1, men redan i slutet av detta år tillkommer den helt nya Multivan (som även kommer erbjudas som laddhybrid) och nästa år även den helt elektriska ID. BUZZ. Historien om folkabussen fortsätter!
Fakta kring produktionsanläggningen i Hannover
- Anläggningens yta: 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner)
- Antal anställda 2020: 14.800 (inkl Volkswagen Group Components)
- Antal tillverkade fordon:
1956-2021 (T1-T6.1) 9.228.000
1974-1975 (Beetle, Type 181) 43.000
1975-2003 (LT 1, LT 2) 810.200
2017-2020 (e-Crafter) 1.500
1989-1995 (Taro) 61.000
2012-2020 (Amarok) 176.500
- Antal cyklar på fabriksområdet: 3.000
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.