Av unga och för unga. I två undersökningar som Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) genomfört tillsammans med researrangören ruf och A&O Hotels and Hostels utfrågas tyska ungdomar om deras ”Hot Spots” på hemorten mellan Östersjön och de bayerska Alperna. Resultatet synliggörs i DZT:s nya Youth Travel-kampanj, som officiellt startar i samband med ITB i Berlin i mars 2013.
Kampanjen fokuserar på en målgrupp som i nuläget utgör omkring en tredjedel av alla Tysklandsresenärer från utlandet.
– Unga resenärer från utlandet är framtidens affärs- och semesterresenärer för reselandet Tyskland. Det är en allt viktigare målgrupp, främst på grund av den inhemska turismen som i allt högre grad kommer att påverkas av de demografiska förändringarna, säger Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT.
Interaktiv karta och smartphone-app
De tyska ungdomarnas Hot Spots kommer till en början att finnas i form av en gratis papperskarta. Nästa steg blir publiceringen av en interaktiv karta på www.germany.travel/jugendliche. Besökare från utlandet har på så vis redan före sin resa möjlighet att lära känna de unga tyskarnas populäraste sevärdheter och orter, och att upptäcka dessa virtuellt.
Armband som ger rabatter
Som en särskild highlight får alla unga resenärer från utlandet ett armband, som ger dem virtuell tillgång till en egen avdelning på www.germany.travel/jugendliche, där de kommer att hitta särskilda rabatter från våra tyska partner. Armbanden finns att få hos samarbetspartner i utlandet, exempelvis hos researrangörer. I Tyskland kommer resenärer från utlandet att få armband och karta på bland annat vandrarhem och A&O Hotels and Hostels. DZT och ruf samarbetar även på andra sätt under kampanjåret: Ett veckoseminarium på engelska under temat ungdomsresor är planerat för internationella researrangörer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.