Att vi inte längre själva bestämmer om vilka regler som ska gälla för nya bilar är vi vana vid sedan Sverige blev medlem i EU. Likadant när det gäller körkort, åtminstone i teorin. Men nu vill även FN vara med och bestämma om bilars säkerhet.
Kravet gäller i huvudsak ett system som kallas AEBS som uttytt betyder Advanced Emergency Braking Systems. Vare sig systemet eller kravet på att det införs är nytt, vi skrev redan i mars 2016 om systemet som tio stora biltillverkare då hade kommit överens med amerikanska myndigheter om att införa som standard i alla bilar som säljs i USA innan år 2022.
I juni 2018 följde vi upp det när det blev klart att alla bilar som säljs i EU från år 2021 ska vara utrustade med såväl autobroms, filhållningsassistent samt backkamera eller backradar.
Det nya är att FN:s ekonomiska kommission för Europa har lagt fram ett förslag som 40 länder ställer sig bakom. Förordningen ska träda i kraft 2020 och EU säger nu att de kommer att implementera det lagom till 2022.
Kravet innebär bland annat att bilarna ska kunna bromsa automatiskt för fotgängare eller andra fordon i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen.
Enligt en studie som krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har gjort leder autobroms till 38 procent färre kollisioner där ett fordon kör in i ett annat fordon bakifrån. Europeiska kommissionen beräknar att AEBS skulle kunna rädda upp till tusen liv om året i EU.
I juni 2018 följde vi upp det när det blev klart att alla bilar som säljs i EU från år 2021 ska vara utrustade med såväl autobroms, filhållningsassistent samt backkamera eller backradar.
Det nya är att FN:s ekonomiska kommission för Europa har lagt fram ett förslag som 40 länder ställer sig bakom. Förordningen ska träda i kraft 2020 och EU säger nu att de kommer att implementera det lagom till 2022.
Kravet innebär bland annat att bilarna ska kunna bromsa automatiskt för fotgängare eller andra fordon i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen.
Enligt en studie som krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har gjort leder autobroms till 38 procent färre kollisioner där ett fordon kör in i ett annat fordon bakifrån. Europeiska kommissionen beräknar att AEBS skulle kunna rädda upp till tusen liv om året i EU.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.