I en kedja av mediauppgifter som har sin bas i Financial Times uppges att Fiat Chrysler Automotive, FCA, köper utsläppsavtal av Tesla. FCA uppges vara på efterkälken med batteridrivna elbilar enligt tidningen Motor som uppger at FCA har industrins högsta koldioxidutsläpp på i genomsnitt 123 gram/kilometer 2018.
Orsaken till EU:s krav på böter är att en tillverkare inte får ha ett högre genomsnittligt utsläpp av koldioxid än 95 gram/kilometer. Om fabrikanten inte klarar detta hotas producenten av höga böter men EU tillåter att producenter slår sig samman. I praktiken innebär det att det i detta fall Tesla får betalt av FCA och utsläppen kan räknas ihop. Kostnaden för FCA blir på detta sätt lägre än vad böterna skulle orsakat vilka enligt Motor årligen skulle ha legat på en nivå runt två miljarder euro. FCA:s alternativkostnad, avgiften till Tesla, sägs inte vara känd. Tidningen Motor hänvisar i sin tur till en låst artikel i Financial Times. Fiat uppges vidare inte på egen hand ha kunnat nå upp till kraven.
Samarbeten av liknande karaktär finns i flera varianter, exempelvis nämner Motor VAG-gruppen men FCA och Tesla sägs vara de första oberoende aktörerna som slår sig samman. Detta är i sin tur ett resultat av att bensindrivna motorer har en allt högre andel av försäljningen på grund av de utsläpp av kväveoxider som dieselmotorer orsakar och en totalt sett marginell försäljning av helt eldrivna fordon. Tesla uppges vidare under de två senaste åren ha sålt utsläppsrätter till ett värde av 3,2 miljarder norska kronor på USA-marknaden.
FCA:s chef Mike Manley påstås i Motors artikel ha sagt att de kommer att använda alla till buds stående medel för att nå EU:s utsläppsgräns. Detta sägs även inkludera att fortsätta sälja dieselbilar eftersom dessa har lägre koldioxidutsläpp än bensinbilarna. Vidare sägs att avtalen inte har kommenterats av vare sig Tesla eller FCA.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.