Öresundsregionen är idag Skandinaviens största storstadsregion med över fyra miljoner invånare. En växande befolkning pressar infrastrukturens kapacitet, påverkar mobiliteten och förlänger restiderna.
– En ny fast förbindelse innebär nya möjligheter för pendlare, fritidsresenärer och transporter av godstrafik på väg mellan de två länderna. Förbindelsen skapar förutsättningar för medborgare och företag att transportera sig på nya sätt och nå en större arbetsmarknad, säger Peter Bernström, projektledare Trafikverket, på deras hemsida.
Regionala aktörer har tidigare genomfört flera utredningar och projekt med fokus på Öresundsregionens infrastruktur och utveckling. Men i och med denna utredning är det första gången svenska och danska myndigheter tillsammans utrett möjligheterna till en ny fast förbindelse. Utredningen har pågått under tre år och har medfinansierats av Interregprogrammet Öresund-Skagerak-Kattegatt.
– Den här utredningen ska fungera som en grund för fortsatt politisk dialog och eventuella beslut om fördjupade utredningar, säger Peter Bernström, projektledare Trafikverket.
Utredningen har sett över möjligheterna både för vägförbindelse och för kombinerad väg- och järnvägsförbindelse för persontrafik.
– Vi har utrett hur den fysiska konstruktionen av tunnlarna kan utformas men också på kostnader, finansiering, miljökonsekvenser och samhällsnytta, säger Peter Bernström, projektledare Trafikverket.
Myndigheternas gemensamma utredning överlämnades under torsdagen till regeringarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.