Noliamässan i Piteå avslutades söndagen den 11 augusti.
I år kom något färre besökare jämfört med 2023, vilket sannolikt berodde på riktigt dåligt väder under helgen.
– Nolia regnade bort för oss. Vi hade tio centimeter vatten i montern på lördagen, säger Johan Skogeryd, vd för Adria Sverige.
Det slutade med att han och en kollega köpte duschskrapor som de använde för att raka bort vattnet. Ändå är han nöjd med mässan. Den bjöd på många roliga möten och försäljningen gick bra.
– Man träffar dem som vanligtvis inte åker med husbil eller husvagn. Jag pratade till exempel med en man som aldrig haft husvagn. Han var intresserad av en Activa som han skulle använda när han åkte på fågeljakt, säger Johan Skogeryd.
Även Mikael Blomqvist, vd för Kabe, hade liknande erfarenheter från årets Noliamässa. När ämnet kommer upp väcker han en annan tanke, apropå företagets kunder i norra Sverige:
– Det skulle vara bra med en renodlad branschmässa.
Husbil & Husvagn skickar frågan vidare till Noliamässan. De har inga planer på en branschmässa, som det ser ut idag, svarar Erik Säfvenberg, marknadschef på Noliamässan i ett mejl. Men de tar gärna ett snack om saken, tillägger han.
”Vi är väl riggade för den diskussionen, men framför allt för att föra en dialog kring att ytterligare höja besökarupplevelsen av husbils- och husvagnsområdet på Noliamässan. Där tror jag att vi kan åstadkomma något alldeles extra till Noliamässan 2025,” skriver han.
Sammanlagt hade Noliamässan, som pågick 7–11 augusti, 37000 besökare. Att jämföra med 2023 då 42000 kom till mässan. Nästa år hålls den i Umeå, där det finns större ytor under tak. Så förhoppningsvis kommer den inte att påverkas lika mycket av vädret.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.