En fråga som inte diskuterats i någon större utsträckning är att det är krav på färdskrivare för husbilar. Beroende på användning gäller kravet redan för husbilar med en totalvikt över 3,5 ton.
Det är inte bara lastbilar som ska ha färdskrivare, det gäller alla fordon över 7,5 ton. Är det ett fordon som används kommersiellt gäller det om fordonet har en totalvikt över 3,5 ton. Om fordonet är privatägt finns dessutom en åldersgräns på 30 år då kravet på färdskrivare på ett fordon upphör.
Så lyder lagen och att en husbil är registrerad som personbil klass 2 och används för privat bruk ändrar inte detta säger Transportstyrelsens representant Hans Cassepierre.
Transportstyrelsen skriver vidare i sitt svar till oss att det inte är tillåtet att använda manuell körjournal.
För varje förare krävs ett personligt förarkort som fås via ansökan hos Transportstyrelsen utan andra krav än giltigt körkort. Kostnaden för detta är 250 kronor. Om föraren redan har ett personligt förarkort och kör yrkesmässigt ska de sammanlagda körtiderna räknas. Reglerna för kör- och vilotider ska följas.
Färdskrivaren ska monteras av en för färdskrivare av Transportstyrelsen auktoriserad verkstad.
Så lyder lagen och att en husbil är registrerad som personbil klass 2 och används för privat bruk ändrar inte detta säger Transportstyrelsens representant Hans Cassepierre.
Transportstyrelsen skriver vidare i sitt svar till oss att det inte är tillåtet att använda manuell körjournal.
För varje förare krävs ett personligt förarkort som fås via ansökan hos Transportstyrelsen utan andra krav än giltigt körkort. Kostnaden för detta är 250 kronor. Om föraren redan har ett personligt förarkort och kör yrkesmässigt ska de sammanlagda körtiderna räknas. Reglerna för kör- och vilotider ska följas.
Färdskrivaren ska monteras av en för färdskrivare av Transportstyrelsen auktoriserad verkstad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.