Vi har besökt Sverigeaktuella tillverkaren Swift i deras fabrik och huvudkontor i Cottingham. I utvecklingsavdelningen hittade vi de två bilarna som just nu färdigställs och snart skeppas till årets Elmiamässa.
Cottingham känns lite som en typisk engelsk idyll och tankar på serien ”Hem till gården” dyker ofrånkomligt upp i huvudet när undertecknad lunchar på den lokala puben. Swift är Cottinghams viktigaste arbetsgivare och de flesta har förmodligen släkt eller vänner som jobbar på fabriken.
Swift Group har vuxit en hel del på senare år tack vare uppköp av andra tillverkare och mest kända för oss i Sverige är nog Sprite som var populära hos oss på 60- och 70-talet. I dag tillverkar Swift Group husbilar, husvagnar och villavagnar på tre olika fabriker i Cottingham, Hedon Road och Mexborough.
Företaget har 950 anställda och förra året firade man 50 årsjubileum vilket man förstås är stolta över. En intressant detalj med Swift är att 160 av företagets anställda har jobbat mer än 20 år på företaget.
Swifts första husvagn var ”The Swift Ten” som byggdes i en lada år 1964 av Ken Smith och Ken Day. Den såldes för 289 pund och därefter var affärerna igång. Något år senare köptes Ken Day ut ur firman och familjen Smith blev under många år de viktigaste huvudägarna. Några år senare, 1967, hade man en uppställning med fem olika husvagnsmodeller.
När det gäller husbilstillverkningen så startade den på 80-talet och en populär modell (även här i Sverige) var Swift Kon-Tiki som hade en av toppositionerna i dåtidens svenska försäljningsstatistik.
När undertecknad besöker fabriken är det Swifts egen plasttillverkning som imponerar mest. Detta är smått unikt bland husbils- och husvagnstillverkare och de har haft detta ända sedan 1985. Dels görs egna diskbänkar, avrinningsytor och duschkar men även bakstammar till både husbilar och husvagnar samt fronten till husvagnarna.
– Vår egen plastavdelning gör att vi kan uppdatera fram- och bakvägg med jämna mellanrum vilket vi gör åtminstone vart tredje år. Vi lagrar dessutom gamla plastformar under många år, säger Nick Page, commercial director på Swift Group, till Husbil & Husvagn.
Plasttillverkningen i sig är inget slabbande med penslar och glasfibermattor som man kan förväntas tro utan plastdetaljerna sprutas in i formar och torkar under tryck. Därmed är båda sidorna lika fina till skillnad mot penseltekniken där ena sidan kan se väldigt obehandlad ut med trådar och ojämnheter.
Mest imponerar ändå Swifts säkerhetstänkande där de bland annat har en egen ”krocksläde” på bakgården där inredningens hållfasthet vid olyckor testas. Testerna har bland annat medfört att Swift alltid har löstagbara bord som de rekommenderar att man ställer in i skåp under färd. Att färdas med ett stort bord framför sig är inget att rekommendera vid en krock! Vidare har alla soffkuddar knappfästen eftersom till och med dessa kan skada de åkande när de flyger framåt vid en krock.
Sist men inte minst är baksätet förstärkt med en mycket viktig stålram eftersom ”trälådan” som utgör baksäte i husbilar kan ge vika vid en krock då de åkande trycks nedåt framåt. Detta i sin tur gör att de som sitter i soffan åker ner mot golvet och glider under/ur bältet.
Andra detaljer som imponerar med Swift är att de redan på fabriksgolvet förses med brandvarnare, gaslarm, flamsäkra klädslar. Men även andra detaljer som oftast bara finns i tillverkarnas tillbehörslistor är standard. I Storbritannien tycks exempelvis gasolugn, microvågsugn, markis, cykelhållare, multifunktionsratt, larm och backkamera vara självklarheter som standard.
Nu är Swift alltså tillbaka i Sverige och det är Magnus T Wetterö och Conny Ekman som ansvarar för lanseringen i Norden. Premiärvisningen av Swift sker på mässan Elmia Husvagn Husbil och i dag är drygt 10 återförsäljare klara runtom i landet samt att man har serviceavtal med verkstadsföretaget Meca.
Vill du kika närmare på Swift så har de monter B04:60 på Elmia som delas med Meca. I montern kan du även se en av Swifts minsta villavagnar förutom husbilarna.
Swift Group har vuxit en hel del på senare år tack vare uppköp av andra tillverkare och mest kända för oss i Sverige är nog Sprite som var populära hos oss på 60- och 70-talet. I dag tillverkar Swift Group husbilar, husvagnar och villavagnar på tre olika fabriker i Cottingham, Hedon Road och Mexborough.
Företaget har 950 anställda och förra året firade man 50 årsjubileum vilket man förstås är stolta över. En intressant detalj med Swift är att 160 av företagets anställda har jobbat mer än 20 år på företaget.
Swifts första husvagn var ”The Swift Ten” som byggdes i en lada år 1964 av Ken Smith och Ken Day. Den såldes för 289 pund och därefter var affärerna igång. Något år senare köptes Ken Day ut ur firman och familjen Smith blev under många år de viktigaste huvudägarna. Några år senare, 1967, hade man en uppställning med fem olika husvagnsmodeller.
När det gäller husbilstillverkningen så startade den på 80-talet och en populär modell (även här i Sverige) var Swift Kon-Tiki som hade en av toppositionerna i dåtidens svenska försäljningsstatistik.
När undertecknad besöker fabriken är det Swifts egen plasttillverkning som imponerar mest. Detta är smått unikt bland husbils- och husvagnstillverkare och de har haft detta ända sedan 1985. Dels görs egna diskbänkar, avrinningsytor och duschkar men även bakstammar till både husbilar och husvagnar samt fronten till husvagnarna.
– Vår egen plastavdelning gör att vi kan uppdatera fram- och bakvägg med jämna mellanrum vilket vi gör åtminstone vart tredje år. Vi lagrar dessutom gamla plastformar under många år, säger Nick Page, commercial director på Swift Group, till Husbil & Husvagn.
Plasttillverkningen i sig är inget slabbande med penslar och glasfibermattor som man kan förväntas tro utan plastdetaljerna sprutas in i formar och torkar under tryck. Därmed är båda sidorna lika fina till skillnad mot penseltekniken där ena sidan kan se väldigt obehandlad ut med trådar och ojämnheter.
Mest imponerar ändå Swifts säkerhetstänkande där de bland annat har en egen ”krocksläde” på bakgården där inredningens hållfasthet vid olyckor testas. Testerna har bland annat medfört att Swift alltid har löstagbara bord som de rekommenderar att man ställer in i skåp under färd. Att färdas med ett stort bord framför sig är inget att rekommendera vid en krock! Vidare har alla soffkuddar knappfästen eftersom till och med dessa kan skada de åkande när de flyger framåt vid en krock.
Sist men inte minst är baksätet förstärkt med en mycket viktig stålram eftersom ”trälådan” som utgör baksäte i husbilar kan ge vika vid en krock då de åkande trycks nedåt framåt. Detta i sin tur gör att de som sitter i soffan åker ner mot golvet och glider under/ur bältet.
Andra detaljer som imponerar med Swift är att de redan på fabriksgolvet förses med brandvarnare, gaslarm, flamsäkra klädslar. Men även andra detaljer som oftast bara finns i tillverkarnas tillbehörslistor är standard. I Storbritannien tycks exempelvis gasolugn, microvågsugn, markis, cykelhållare, multifunktionsratt, larm och backkamera vara självklarheter som standard.
Nu är Swift alltså tillbaka i Sverige och det är Magnus T Wetterö och Conny Ekman som ansvarar för lanseringen i Norden. Premiärvisningen av Swift sker på mässan Elmia Husvagn Husbil och i dag är drygt 10 återförsäljare klara runtom i landet samt att man har serviceavtal med verkstadsföretaget Meca.
Vill du kika närmare på Swift så har de monter B04:60 på Elmia som delas med Meca. I montern kan du även se en av Swifts minsta villavagnar förutom husbilarna.
Relaterade bildspel
The Swift Group
Grundades 1964 och är i dag Storbritanniens största tillverkare
Anställda: 950 st
Fabriker: 3 st, Cottingham, Hedon Road, Mexborough
Varumärken i koncernen
Husvagn: Swift, Sterling, Sprite – 59 modeller
Husbil: Swift, Autocruise, Bessacar, Escape – 44 modeller
Villavagn: Swift - 29 modeller
+ transportbolaget Burstwick Freight
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.