Euro NCAP testar olika säkerhetssystem på bilar och de börjar nu testa hur olika assistanssystem fungerar i verkliga tester. Det nu aktuella testet har gjorts på tio bilmodeller och det fokuserar på Assisted Driving System, d.v.s. teknik som underlättar och avlastar föraren vid motorvägskörning som exempelvis styrningsassistans och hjälp att hålla avstånd och hastighet automatiskt.
Testet är ett första steg i en utvärdering av automatiserade system med fokus på de som assisterar vid körning på motorväg, så kallade Highway Assist-system. Dessa system måste vara utformade så att säkerheten inte äventyras och i det ligger att föraren hela tiden övervakas för att systemet ska veta att föraren är engagerad och det måste finnas backup-system om tekniken inte fungerar som tänkt. Än så länge är systemet förhållandevis ovanliga men utvecklingen går fort, system som kom ut för några år sen hänger inte med de som släpps ut nu. Systemen finns framför allt som tillval på dyrare bilar men blir snabbt vanligare inom alla prisklasser.
Tio bilmodeller har testats i denna omfattande test och graderats i fyra steg enligt ett helt nyutvecklat test- och bedömningsprotokoll av EuroNCAP. Högsta poäng, fyra poäng (very good), får Mercedes Benz GLE, BMW 3-serien samt Audi Q8 medan Volvo V60 får två poäng (moderate).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.