Det är snart dags för en ny avgasnorm som kommer att kallas Euro 7. Den nuvarande som kallas Euro 6 har uppgraderats ett antal gånger vilket rört till begreppen för många personer. I juni ska det slutliga förslaget presenteras och vid införandet kan vi komma att få nya uppgraderade motorer.
Vid varje större förändring har fabrikanterna uppgraderat eller bytt ut sina motorer för att kunna matcha de nya kraven. För närvarande förs intensiva diskussioner i ett konsortium som kallas CLOVE om de nya kraven som enligt planerna ska fastställas i juni.
Den gällande avgasnormen enligt Euro 6d Temp begränsar kolmonoxid (CO), kolväten (HC), kolväten som inte är metan (NMHC), Kväveoxider (NOₓ), partikelmassa (PM) och partikelantal (PN). Enligt planerna ska det nu även införas begränsningar för Ammoniak (NH₃).
Dessutom diskuteras utsläppen av mikropartiklar från bromsar och däck, möjligen som ett separat regelverk.
Den gällande avgasnormen enligt Euro 6d Temp begränsar kolmonoxid (CO), kolväten (HC), kolväten som inte är metan (NMHC), Kväveoxider (NOₓ), partikelmassa (PM) och partikelantal (PN). Enligt planerna ska det nu även införas begränsningar för Ammoniak (NH₃).
Dessutom diskuteras utsläppen av mikropartiklar från bromsar och däck, möjligen som ett separat regelverk.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.