Fyrhjulsdrift, beadlock fälgar och lyxiga inredningsdetaljer.
Det är inte konstigt att samtliga säljare i Eura Mobils monter har ”Xtura” broderat på sina västar i montern på CMT i Stuttgart. Det här är en husbil att vara stolt över. Så fick den också två priser när European Innovation Awards, EIA, delades ut under mässan: För bästa husbil med 4-hjulsdrift och som bloggarnas favorit.
Utanför fordonet har företaget gjort allt för att bygga upp vildmarkskänsla. När jag smiter in en tidig morgon fotograferas vuxen- och barnmodeller för fullt vid den ”öppna elden”.
Intresset har uppenbarligen matchat förväntningarna för mängden besökare har gått hårt åt interiören. Medan jag kollar runt och fotograferar arbetar en anställd febrilt med att försöka trycka in delen man drar ur när långbäddarna ska förvandlas till dubbelbädd, som har fastnat i ”ute-läge”. Han ser lättad ut när han äntligen lyckas och kan lämna fordonet.
Det här är en husbil som förmedlar fjällstugekänsla med lyxig twist i sin interiör. Eller ”cabin” som man skulle säga på engelska. Varmt trä möter ljust skinn och filtgrå väggar i en kombination som säger ”skidsemester” och ”långkalsonger” tydligare än ord.
Det gör också utrustningen. Precis som 4-hjulsdriften antyder är Xtura tänkt för vildmarksäventyr och fricamping. Upp till 30 dagar ska man klara sig utan att vara uppkopplad till elnätet. Allt tack vare solcellerna på taket och det 330 A litiumbatteri som följer med bilen – vad som är grundutrustning och vad som är tillval är lite oklart.
Dessutom finns golvvärme, kompressorkylskåp, ugn och hybridspis med både gasplattor och induktionshäll. Så det är många finheter som trängs på den rätt begränsade ytan inne i husbilen.
Börjar det kanske bli dags för en snabb runda inuti Xtura?
Det första som slår besökaren är att sätena känns oväntat lyxiga med sin klädsel av ljust skinn i lapptäcksteknik. Face to face-gruppen består av en smal soffa och en enkelplats runt ett utfällbart bord.
Gruppen kan förstås kompletteras med omsvängda framsäten – och jag får en känsla av att det mest är i dem man kommer att sitta. Och de är bekväma visar en snabb provsittning. Men så är det också MB som är basfordon.
Det kompakta köket står precis intill den ljusa soffan utan någon som helst skydd, vilket känns lite riskabelt även om det är diskhon som är närmast. Lätt att nå intill spisen finns kompressorkylskåpet och ovanför den en liten ugn, som det är något svårare att komma åt om man inte är lång.
Längst bak har vi alltså de höga långbäddarna med den trilskande mittsektionen. De har en fast trappa, förvaring finns under bäddarna och i två skåp längst bak. Eftersom bäddarna är så höga finns inte plats för skåp utmed sidorna – men det kompenseras på annat sätt. Mer om det senare.
Hygienutrymmet har eleganta tvådelade dörrar och en dusch som det är enkelt att svänga fram. Samma varma trä som i resten av bilen skapar mysig känsla – det är bara bastun som saknas.
Att utsidan är cool har jag redan nämnt. Men nu kommer vi till nästa fina detalj: Bagageutrymmet. Det här är ett utrymme som prioriterats på bekostnad av skåp inne i bilen. Men det är säkert smart. För den som ska ta den här husbilen ut på äventyr har säkert större behov av rejält lastutrymme för cyklar och skidor än av småboxar där man kan ha strumporna.
Fotnot: Första leverans av Eura Mobil Xtura till Sverige blir sannolikt under 2025.
Basfordon: Mercedes-Benz Sprinter 490 CDI
Motor: MB 2,0 liter, diesel, 190 hk
Totalvikt: 4100 kg
Tjänstevikt: 3600 kg
Lastvikt: 500 kg
Yttermått: (L/B/H) 6880/2190/3050 mm
Ståhöjd: 198 cm
Färskvatten: 145 l
Gråvatten: 105 l
Bäddmått: 196x80 och 195x80 cm
Uppvärmning: Alde, vattenburen golvvärme
Pris: cirka 2,2 miljoner kronor
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.