Äventyr, fricamping – och lite exklusivare vanlife.
Eura Mobils nya halvintegrerade modell, Xtura, riktar sig till aktiva husbilister som vill kunna leva off grid. Det 6880 mm långa fordonet är det första från Eura Mobil som är byggt på Mercedes Sprinter 4x4, så köregenskaperna är säkert fantastiska.
Men det är kanske den övriga utrustningen som gör att husbilen står ut. Enligt tillverkaren ska det gå att fricampa upp till 20 dagar i Xtura. Det tack vare litiumbatteriet på 330 amperetimmar och de två solcellspanelerna på taket. Batteriet laddas också medan man kör.
För den som tycker att inte det räcker går det att beställa extra utrustning för att få ännu större möjligheter att klara sig på rull utan tillgång till el.
Layouten då? Den är mer traditionell halvintegrerad husbil, av det ljusa och fräscha slaget. Direkt där man går in i bilen finns smart förvaring och plats för tv på utrymmet direkt till höger.
Mittemot det ligger köket, som trots sin litenhet rymmer både induktionshäll och två gasolplattor. Face to Facesofforna i sittgruppen är inte heller stora, men ger ett inbjudande intryck.
Längst bak finns hygienutrymme och två långbäddar som är 195 centimeter långa. Allt i ljusa färger.
Garaget är tillräckligt rymligt för att man ska få plats med cyklar.
Priset: Omräknat till kronor handlar det om cirka 1,7 miljoner.
Basfordon: Mercedes-Benz Sprinter 4x4, 190 HK, 9G-Tronic
Växellåda: Automatisk
Mått (L/B/H): 6880/2200/3050 mm
Totalvikt: 4100 kilo
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.