I samband med parlamentets beslut skrev vi om att utsläppen av koldioxid från nyproducerade bilar skulle sänkas med 40 procent fram till 2030 samt som delmål med femton procent till år 2025 jämfört med 2021 års nivåer. Parlamentet skickade sedan frågan vidare till ministerrådet som dock mildrade målsättningen något.
Sveriges inställning var att kraven istället skulle skärpas till 50 procents minskning medan Tyskland ansåg att 30 procent var ett mer realistiskt mål. Österrike, som är ordförandeland, lade fram ett kompromissförslag om en minskning med 35 procent. De som förespråkat en långsammare minskning menar att alltför hårda krav skadar den viktiga europeiska fordonsindustrin medan de som vill ha snabbare minskningstakt hänvisar till Parisavtalet. Samtidigt sker ett teknikskifte där eldrivna bilar vinner terräng, om än från låga nivåer, och på husbilssidan har det visats upp versioner från både Mercedes och Volkswagen med bränslecellsdrivna basfordon.
Nu inleds förhandlingar mellan EU-rådet, Europaparlamentet och EU-komissionen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.