Gästhamn för båtar är en självklarhet i många av landets kommuner. Det är däremot ganska få som känner till vad som utmärker en ställplats för husbilar. Vi vill sprida kunskapen och därför bjuder vi här på en av våra artiklar från ställplatsbilagan i Nr 6-2009.
Att semestra med husbil blir allt vanligare, både i Sverige och utomlands. I Europa finns uppskattningsvis 1,3 miljoner husbilar, och av dessa finns nästan 50.000 i Sverige.
Under 2007 stod husbilsägarna för drygt 1,2 miljoner gästnätter på landets campingplatser. Flera undersökningar visar, att nästan dubbelt så många övernattningar görs utanför campingplatserna. Att så sker beror inte på ekonomiska orsaker, utan på att de flesta campingplatser "ligger fel". Husbilsturisten ställer nämligen andra krav än husvagnsturisten, som gärna uppehåller sig en längre tid på en och samma plats.
Det viktigaste för husbilsturisten är att finna en "ställplats" – från tyskans "Stellplatz", ett begrepp som används i de flesta länder – där man kan parkera sin husbil vid besök i tätorten eller vid något populärt turistmål. Denna plats behöver bara erbjuda ett minimum av service – och kräver därför ett minimum av investeringar.
På kontinenten finns mer än 2000 ställplatser, men tyvärr är antalet ställplatser i Sverige mycket litet.
Enkla krav
Att anlägga en ställplats kan vara såväl en kommunal som en privat angelägenhet.
För kommunen innebär en centralt placerad ställplats att fler husbilsturister lockas att stanna på orten – de lokala näringsidkarna till gagn.
För den privata intressenten – ägaren till en attraktiv turist-attraktion, en värdshusvärd eller dylikt – lockar ställplatsen fler besökare som, förhoppningsvis, spenderar mer än om de tvingats till ett kortare besök för att sedan åka vidare för att finna lämplig övernattningsplats.
Förutom själva läget är det i stort sett två krav husbilsägaren ställer på en ställplats: den ska vara tillgänglig dygnet runt och det ska finnas påfyllnings- och tömningsmöjligheter för färskvatten respektive avlopp. Helst ska marken också vara plan.
Hamnsamarbete
Möjlighet till elanslutning efterfrågas av endast 11 procent, och lika få anser att det ska vara gratis att övernatta på en ställplats.
Detta betyder att i princip alla som har en yta som lämpar sig för en parkeringsplats, har möjlighet att anordna en ställplats för husbilar. Dessutom upplåter redan många kommuner relativt centralt belägen mark för gästhamnar där det finns stora markytor tillgängliga under sommarhalvåret. Sådana platser, med den service som finns i form av duschar och toaletter, är ofta lämpliga även för husbilar. Samtidigt skulle en husbilsuppställning kunna leda till både ökad bevakning och extrainkomster för hamnarna.
Ändock krävs det en del fingertoppskänsla vid anläggandet av en ställplats. Förutom att läget måste vara attraktivt måste platsen vara lätt att nå från genomfartsgata/väg, och platsen bör inte ligga på sådant ställe att buller från väg eller järnväg stör nattron. Kan ställplatsen inte förläggas i stadens centrum, krävs goda kommunala förbindelser. Många husbilsåkare har dessutom sina cyklar med sig, varför närhet till cykelvägar är en fördel.
Utformning
Marken måste givetvis vara hårdgjord – asfaltering är dock inte nödvändigt – och ha tillräcklig bärighet för fordon åtminstone upp till 4500 kg. (Uppskattningsvis 10 procent av det totala husbilsbeståndet har en högre totalvikt än 4500 kg.)
Körvägarna inom ställplatsen måste vara tillräckligt breda (4,5 till 5 meter), och över hela ställplatsen måste det finnas en fri höjd på minst 4 meter så att även de allra högsta husbilarna kan nyttja platsen.
För varje husbilsekipage krävs en markerad "tomt" på cirka 50 m²: 9 till 10 meter lång och 5 till 6 meter bred. Om ställplatsen är mycket stor kan man avstå från tomtindelning och tillåta en friare uppställning.
På ställplatsen ska det finnas information om orten och dess sevärdheter (normal turistinformation), vilket ger goda möjligheter för lokala näringsidkare att marknadsföra sig. Information om ställplatsen och om avgifter är en självklarhet.
Service
Möjligheterna till påfyllning av färskvatten och tömning av gråvatten/toalettank kan göras mycket enkla. Viktigt är att "serviceplatsen" är lätt tillgänglig, och att trafiken till och från denna inte stör övriga gäster onödigtvis.
Bättre är dock att installera en för ändamålet särskilt avsedd "servicestation". Sådana har snabbt blivit omtyckta av ställplatsägare på kontinenten eftersom de ger kunderna en bra service, samtidigt som de kräver ett minimum av underhåll. Två tyska produkter Sani Station och Holiday-Clean – dominerar marknaden och finns på sammanlagt ett tusental europeiska ställplatser. Stationerna är lätta att installera, de kommer färdiga för montering på en gjuten betongplatta, och de ansluts till befintliga vatten- och avloppsledningar.
Samma tillverkare har även andra produkter avsedda för ställplatser, exempelvis elanslutningsstolpar. Elanslutningsmöjlighet på varje tomt är dock normalt inte nödvändigt.
En servicestation kostar från cirka 5500 euro och en elanslutningssstolpe cirka 2000 euro. (Tyska priser i mars 2009, exklusive moms.)
Även möjlighet att lämna sopor – gärna med källsortering – ska finnas på en ställplats.
Ekonomi
Ytterst få husbilsåkare anser att det ska vara gratis att övernatta på en ställplats.
Dygnsavgiften för att parkera sin husbil på en ställplats varierar kraftigt, men priser på 10–15 euro är vanliga på normala ställplatser. På mycket populära platser är husbilsturisten beredd att betala en högre avgift.
Även servicen är naturligtvis avgiftsbelagd. Holiday-Clean är försedd med en inställbar myntautomat för färskvattenpåfyllning (till exempel 1 euro för 80–100 liter). Holiday-Clean kan även levereras med inbyggd p-automat (fabrikat CALE).
Även elanslutningsstolpen Elektro-Star har myntautomat (till exempel 0,50 euro för 1 kWh). Som komplement till myntautomaterna finns även kortläsare.
Potential
Husbilsturisterna är en köpstark målgrupp. Utländska turister spenderar i snitt 626 kronor per dygn när de är i Sverige, medan svenska fritidsresenärer kostar på sig utgifter för 372 kronor per person och dygn under semestern. Av de 1,2 miljonerna husbilsövernattningar på landets campingplatser under 2007 stod utländska turister för ungefär en fjärdedel.
Med större tillgång till attraktiva ställplatser skulle antalet utländska husbilsturister sannolikt öka kraftigt. Intresset för vårt land är stort, och nuvarande valutakurs gör Sverige till ett ekonomiskt fördelaktigt land att semestra i. Attraktiva ställplatser kommer sannolikt även locka svenska husbilsåkare att i större omfattning söka sig till de orter som kan erbjuda sådana.
Denna ökade turism innebär inte bara större inkomster för staten (en tioprocentig ökning av antalet utländska husbilsgästnätter skulle ge ökade momsintäkter med cirka 7,5 miljoner kronor årligen), utan också ökad omsättning för de lokala näringsidkarna.
Sammanfattning
Det är viktigt att husbilsåkarna, både inhemska och utländska, känner sig välkomna och trivs i vårt land.
Husbilarna och de som utnyttjar dem ska ses som en resurs, och inte som ett problem. Om man förbjuder husbilsägarna att övernatta i sina fordon (vilket tyvärr förekommer i en del kommuner), åker de vidare och spenderar sina pengar på annan plats.
Det är, tekniskt sett, enkelt att ordna övernattningsplatser för husbilar, och ställplatserna innebär ingen negativ miljöpåverkan, även om de ligger i stadens centrala delar.
Startsträckan är kort och utvecklings- och driftskostnaderna låga. Vinnarna är många och fördelarna stora – inte minst för kommunen och det lokala näringslivet. &
Lars Erik Paulsson (text)
Under 2007 stod husbilsägarna för drygt 1,2 miljoner gästnätter på landets campingplatser. Flera undersökningar visar, att nästan dubbelt så många övernattningar görs utanför campingplatserna. Att så sker beror inte på ekonomiska orsaker, utan på att de flesta campingplatser "ligger fel". Husbilsturisten ställer nämligen andra krav än husvagnsturisten, som gärna uppehåller sig en längre tid på en och samma plats.
Det viktigaste för husbilsturisten är att finna en "ställplats" – från tyskans "Stellplatz", ett begrepp som används i de flesta länder – där man kan parkera sin husbil vid besök i tätorten eller vid något populärt turistmål. Denna plats behöver bara erbjuda ett minimum av service – och kräver därför ett minimum av investeringar.
På kontinenten finns mer än 2000 ställplatser, men tyvärr är antalet ställplatser i Sverige mycket litet.
Enkla krav
Att anlägga en ställplats kan vara såväl en kommunal som en privat angelägenhet.
För kommunen innebär en centralt placerad ställplats att fler husbilsturister lockas att stanna på orten – de lokala näringsidkarna till gagn.
För den privata intressenten – ägaren till en attraktiv turist-attraktion, en värdshusvärd eller dylikt – lockar ställplatsen fler besökare som, förhoppningsvis, spenderar mer än om de tvingats till ett kortare besök för att sedan åka vidare för att finna lämplig övernattningsplats.
Förutom själva läget är det i stort sett två krav husbilsägaren ställer på en ställplats: den ska vara tillgänglig dygnet runt och det ska finnas påfyllnings- och tömningsmöjligheter för färskvatten respektive avlopp. Helst ska marken också vara plan.
Hamnsamarbete
Möjlighet till elanslutning efterfrågas av endast 11 procent, och lika få anser att det ska vara gratis att övernatta på en ställplats.
Detta betyder att i princip alla som har en yta som lämpar sig för en parkeringsplats, har möjlighet att anordna en ställplats för husbilar. Dessutom upplåter redan många kommuner relativt centralt belägen mark för gästhamnar där det finns stora markytor tillgängliga under sommarhalvåret. Sådana platser, med den service som finns i form av duschar och toaletter, är ofta lämpliga även för husbilar. Samtidigt skulle en husbilsuppställning kunna leda till både ökad bevakning och extrainkomster för hamnarna.
Ändock krävs det en del fingertoppskänsla vid anläggandet av en ställplats. Förutom att läget måste vara attraktivt måste platsen vara lätt att nå från genomfartsgata/väg, och platsen bör inte ligga på sådant ställe att buller från väg eller järnväg stör nattron. Kan ställplatsen inte förläggas i stadens centrum, krävs goda kommunala förbindelser. Många husbilsåkare har dessutom sina cyklar med sig, varför närhet till cykelvägar är en fördel.
Utformning
Marken måste givetvis vara hårdgjord – asfaltering är dock inte nödvändigt – och ha tillräcklig bärighet för fordon åtminstone upp till 4500 kg. (Uppskattningsvis 10 procent av det totala husbilsbeståndet har en högre totalvikt än 4500 kg.)
Körvägarna inom ställplatsen måste vara tillräckligt breda (4,5 till 5 meter), och över hela ställplatsen måste det finnas en fri höjd på minst 4 meter så att även de allra högsta husbilarna kan nyttja platsen.
För varje husbilsekipage krävs en markerad "tomt" på cirka 50 m²: 9 till 10 meter lång och 5 till 6 meter bred. Om ställplatsen är mycket stor kan man avstå från tomtindelning och tillåta en friare uppställning.
På ställplatsen ska det finnas information om orten och dess sevärdheter (normal turistinformation), vilket ger goda möjligheter för lokala näringsidkare att marknadsföra sig. Information om ställplatsen och om avgifter är en självklarhet.
Service
Möjligheterna till påfyllning av färskvatten och tömning av gråvatten/toalettank kan göras mycket enkla. Viktigt är att "serviceplatsen" är lätt tillgänglig, och att trafiken till och från denna inte stör övriga gäster onödigtvis.
Bättre är dock att installera en för ändamålet särskilt avsedd "servicestation". Sådana har snabbt blivit omtyckta av ställplatsägare på kontinenten eftersom de ger kunderna en bra service, samtidigt som de kräver ett minimum av underhåll. Två tyska produkter Sani Station och Holiday-Clean – dominerar marknaden och finns på sammanlagt ett tusental europeiska ställplatser. Stationerna är lätta att installera, de kommer färdiga för montering på en gjuten betongplatta, och de ansluts till befintliga vatten- och avloppsledningar.
Samma tillverkare har även andra produkter avsedda för ställplatser, exempelvis elanslutningsstolpar. Elanslutningsmöjlighet på varje tomt är dock normalt inte nödvändigt.
En servicestation kostar från cirka 5500 euro och en elanslutningssstolpe cirka 2000 euro. (Tyska priser i mars 2009, exklusive moms.)
Även möjlighet att lämna sopor – gärna med källsortering – ska finnas på en ställplats.
Ekonomi
Ytterst få husbilsåkare anser att det ska vara gratis att övernatta på en ställplats.
Dygnsavgiften för att parkera sin husbil på en ställplats varierar kraftigt, men priser på 10–15 euro är vanliga på normala ställplatser. På mycket populära platser är husbilsturisten beredd att betala en högre avgift.
Även servicen är naturligtvis avgiftsbelagd. Holiday-Clean är försedd med en inställbar myntautomat för färskvattenpåfyllning (till exempel 1 euro för 80–100 liter). Holiday-Clean kan även levereras med inbyggd p-automat (fabrikat CALE).
Även elanslutningsstolpen Elektro-Star har myntautomat (till exempel 0,50 euro för 1 kWh). Som komplement till myntautomaterna finns även kortläsare.
Potential
Husbilsturisterna är en köpstark målgrupp. Utländska turister spenderar i snitt 626 kronor per dygn när de är i Sverige, medan svenska fritidsresenärer kostar på sig utgifter för 372 kronor per person och dygn under semestern. Av de 1,2 miljonerna husbilsövernattningar på landets campingplatser under 2007 stod utländska turister för ungefär en fjärdedel.
Med större tillgång till attraktiva ställplatser skulle antalet utländska husbilsturister sannolikt öka kraftigt. Intresset för vårt land är stort, och nuvarande valutakurs gör Sverige till ett ekonomiskt fördelaktigt land att semestra i. Attraktiva ställplatser kommer sannolikt även locka svenska husbilsåkare att i större omfattning söka sig till de orter som kan erbjuda sådana.
Denna ökade turism innebär inte bara större inkomster för staten (en tioprocentig ökning av antalet utländska husbilsgästnätter skulle ge ökade momsintäkter med cirka 7,5 miljoner kronor årligen), utan också ökad omsättning för de lokala näringsidkarna.
Sammanfattning
Det är viktigt att husbilsåkarna, både inhemska och utländska, känner sig välkomna och trivs i vårt land.
Husbilarna och de som utnyttjar dem ska ses som en resurs, och inte som ett problem. Om man förbjuder husbilsägarna att övernatta i sina fordon (vilket tyvärr förekommer i en del kommuner), åker de vidare och spenderar sina pengar på annan plats.
Det är, tekniskt sett, enkelt att ordna övernattningsplatser för husbilar, och ställplatserna innebär ingen negativ miljöpåverkan, även om de ligger i stadens centrala delar.
Startsträckan är kort och utvecklings- och driftskostnaderna låga. Vinnarna är många och fördelarna stora – inte minst för kommunen och det lokala näringslivet. &
Lars Erik Paulsson (text)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.