I går avslutades Elmia Husvagn och husbil 2022. Det var första gången sedan 2019 som den populära mässan hölls i Jönköping.
Förväntningarna var stora, men det blev en försiktig start för första mässan sedan pandemin. När dörrarna stängdes kunde man konstatera att 29 000 besökare kommit för att titta på de 130 utställarnas sortiment under de fem dagar som mässan pågick.
Det kan jämföras med rekordåret 2019 då husvagns- och husbilsmässan lockade 35 800 besökare.
Försäljningsmässigt var det bästa öppningsdagen någonsin
Men många besökare betyder inte alltid störst succé. Det kan Lars Bergholm, vd för Bergholm som importerar Knaus, Weinsberg, Tabbert och Morelo, konstatera.
– Vi fick en kanonstart på mässan och försäljningsmässigt var det bästa öppningsdagen någonsin. 2017 var dittills bästa öppningsdag för oss. Nu slog vi den försäljningen med 25 procent, säger han i ett pressmeddelande.
Brist på fordon på grund av komponentbrist och Fiats leveransproblem präglade i viss mån mässan. Av den anledningen valde till exempel Hymer att utebli det här året.
Och de långa leveranstiderna gör köparna mer tveksamma. Men återförsäljarna känner ändå en stark tillförsikt inför framtiden. Det visar en undersökning som Elmia låtit göra inför mässan.
– Motiveringarna var bland annat att svensken vill satsa pengar på sin fritid och att oro i världen gör det mer intressant att äga sin egen resrutt. Under pandemiåren med oroligheter och begränsningar fick branschen en kraftig försäljningsuppgång, säger säger Klas Brandt, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil.
Klas Brandt ser också positivt på utvecklingen inför 2023.
– Mässan fungerar alltid som en bra temperaturmätare på det kommande året. Många utställare berättar att de haft en väldigt bra försäljning här på mässan, vilket är starka och positiva signaler för branschen.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.