Grundalternativen för el-Ducato är samma som de dieseldrivna alternativen: skåpbil, chassibil och persontransport. Motorn har effekten 90 kW och genererar ett vridmoment på 280 Nm. Det finns två batterialternativ med tre eller fem moduler som har kapaciteten 47 respektive 79 kWh. Det ger en maximal räckvidd på 17 eller 28 mil. För att maximera räckvidden är topphastigheten strypt till 100 km/h.
Uppladdning kan ske på olika sätt. Snabbast går det med snabbladdaren som är av DC-typ (50KW). De uppgifter vi hittar angående laddtid är att det med snabbladdaren tar cirka 30 minuter att ladda batteriet för en sträcka på 10 mil. Det går även att ladda med AC (11KW eller 22KW)
Lastkapaciteten är en springande punkt när det gäller att bygga husbilar.
Vad gäller skåpbilarna så har den variant som är 599 centimeter lång, som många så kallade plåtisar byggs på idag, en lastvikt på 985 kg med tre batterimoduler och 690 kg med fem batterimoduler. Samma modell med totalvikten 4250 kg ger vikterna 1810 respektive 1440 kg. I denna lastvikt ska alltså inredning, teknik och vattentankar med mera ingå och givetvis även resenärerna och allt de behöver ha med sig.
Än så länge finns inga priser tillgängliga med det lär inte dröja länge innan husbilstillverkarna bygger husbilar på dem, om inte annat så för att få gröna pluspoäng, frågan är hur efterfrågan ser ut? Det stora problemet för många är säkert räckvidden och oro för laddning. Kortare turer verkar nu kunna göras utan problem i alla fall och i takt med att laddinfrastrukturen byggs ut kanske oron lägger sig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.