Vår förlagskollega Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga och den här om drag på elbilar är i högsta grad intressant för alla som har en husbil. Kolla in deras svar!
Fråga:
Om jag har förstått det rätt är det i dag bara Tesla av de rena elbilarna som erbjuder dragkrok som tillval. Den som vill köra på el men som behöver köra släpkärra ibland är hänvisad till laddhybrider, men då blir räckvidden på el minimal. Varför är det inte fler elbilsmärken som erbjuder dragkrok? Många modeller tycks ha motorstyrka så det räcker. Är det batterierna som kräver utrymme, åtkomlighet för service eller vad?
Magnus Olofsson
Svar:
Såväl hybriders som hel-elbilars dragförmåga har diskuterats i spalterna. Det finns absolut en viss irritation mot, i en del fall, starkt begränsad dragförmåga. Och de tidiga hybriderna kunde över huvud taget inte utrustas med drag. Men nu finns flera alternativ med möjlighet att klara släp och fler kommer.
Audi E-tron och Mercedes EQC klarar hela 1.800 kg. Polestar 2 ska kunna ta 1.500 kg. XC40 Recharge ska också klara 1.500 kg. Men det är sant att många av de mindre familjebilarna som Hyundai Kona, Nissan Leaf med flera inte kan förses med drag. Det är knepigt med både utrymme, vikt och påfrestningen på batteriet vid den ökade belastningen som ett släp medför. Trenden är ändå att allt fler elbilar får den möjligheten. Men det kortar förstås räckvidden kraftigt.
Vi Bilägare testade fyra alternativ utan och med släp i nr 11/2019 – dieselmotor, bensin, hybrid och elbil. Den sistnämnda ökade förbrukningen mest, hela 88,1 %, när ett släp på 1.500 kg hängdes på kroken jämfört med bara förare på samma körsträcka. Det var för övrigt en Tesla Model X. Och där har vi troligen främsta förklaringen till att tillverkarna är lite restriktiva med möjligheten att köra med släp. Energimängden i ett kg diesel eller bensin är svårslagen. Om batteriets förbrukning nära på fördubblas med släpvagn, vill det till att kylningen av batteriet anpassats därefter.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Om jag har förstått det rätt är det i dag bara Tesla av de rena elbilarna som erbjuder dragkrok som tillval. Den som vill köra på el men som behöver köra släpkärra ibland är hänvisad till laddhybrider, men då blir räckvidden på el minimal. Varför är det inte fler elbilsmärken som erbjuder dragkrok? Många modeller tycks ha motorstyrka så det räcker. Är det batterierna som kräver utrymme, åtkomlighet för service eller vad?
Magnus Olofsson
Svar:
Såväl hybriders som hel-elbilars dragförmåga har diskuterats i spalterna. Det finns absolut en viss irritation mot, i en del fall, starkt begränsad dragförmåga. Och de tidiga hybriderna kunde över huvud taget inte utrustas med drag. Men nu finns flera alternativ med möjlighet att klara släp och fler kommer.
Audi E-tron och Mercedes EQC klarar hela 1.800 kg. Polestar 2 ska kunna ta 1.500 kg. XC40 Recharge ska också klara 1.500 kg. Men det är sant att många av de mindre familjebilarna som Hyundai Kona, Nissan Leaf med flera inte kan förses med drag. Det är knepigt med både utrymme, vikt och påfrestningen på batteriet vid den ökade belastningen som ett släp medför. Trenden är ändå att allt fler elbilar får den möjligheten. Men det kortar förstås räckvidden kraftigt.
Vi Bilägare testade fyra alternativ utan och med släp i nr 11/2019 – dieselmotor, bensin, hybrid och elbil. Den sistnämnda ökade förbrukningen mest, hela 88,1 %, när ett släp på 1.500 kg hängdes på kroken jämfört med bara förare på samma körsträcka. Det var för övrigt en Tesla Model X. Och där har vi troligen främsta förklaringen till att tillverkarna är lite restriktiva med möjligheten att köra med släp. Energimängden i ett kg diesel eller bensin är svårslagen. Om batteriets förbrukning nära på fördubblas med släpvagn, vill det till att kylningen av batteriet anpassats därefter.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.