Det ser ganska ljust ut för en del av de som är inblandade i tillverkningen av fritidsfordon trots att det är lätt att ha en allmän uppfattning om motsatsen. Önskan om fritidsfordon är stark och perioden efter vårens nedstängningar, inte minst med stoppade mässor samt stängda försäljningslokaler, har präglats av kraftiga försäljningsökningar. Detta gäller även i Sverige.
Resultatet för Dometics tredje kvartal visar att försäljningen minskade med måttliga tre procent, från 4 605 miljoner SEK till 4 466. De underliggande siffrorna visar dock en organisk ökning på tre procent och orderstocken är rekordhög.
Den redovisade vinsten för perioden minskade från 372 miljoner till 281 men då har reservationer gjorts för utländska skattetvister, dessa undantagna ökade istället vinsten. EBITDA ökade till 867 miljoner från 792 vilket ger en marginal på 19.4 procent mot 17.2 samma period i fjol och den operativa vinsten, EBIT, ökade från 619 miljoner till 690 vilket ger en marginal på 15.5 procent mot tidigare 13.5.
– Under det tredje kvartalet upplevde vi en snabb återhämtning efter ett andra kvartal vars svåra problem vi aldrig tidigare upplevt. Den organiska tillväxten steg med tre procent och marginalen enligt EBIT före poster som påverkar möjligheten till jämförelser visade på en stark ökning från förra årets 13,5 procent till 15,5. Tack vare en stark tillväxt uppnådde vi rekordhöga ordernivåer i slutet av kvartalet. Efter lyckade snabba minskningar av kostnadsmassan under andra kvartalet ökade efterfrågan kraftigt med början i juni vilket resulterade i problem med våra försörjningskedjor och därmed försäljningen. Till det kom även de proaktiva åtgärderna på grund av covid-19 och några av våra USA-baserade fabriker påverkade oss negativt. Vi kommer att fortsätta att öka vår kapacitet för att kunna möta den ökade efterfrågan vi förutser kommer att gälla de kommande kvartalen, skriver Juan Vargues, Dometics VD
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.