Genom att sätta upp detta ambitiösa mål, även om någon tidpunkt inte specificeras i pressmeddelandet, ska Dometic öka på den lönsamma expansionen, bli en innovationsledare inom sina tillämpningsområden och bygga ett större industriföretag med fokus på att leverera både fritidslösningar och professionella lösningar på marknaden. Det menar Dometic är målet som ska uppnås genom att sänka SKU:s (Stock Keeping Unit) med 40 procent, leverantörer med 50 procent och öka inköp från lågkostnadsländer till 80 procent. Därutöver ska bolagets kostnadsökning ska vara 0,5 procentenheter under inflationstakten.
Professionella bedömare menar att de närmaste årens omsättning bör hamna på 19,6 miljarder kronor 2019, 20,4 miljarder 2020 och 21,2 miljarder 2021.
– Genom att nyttja vår djupa kunskap inom företagets kärnteknologier och rikta oss mot tillämpningsområden istället för vertikala segment vill vi ompositionera bolaget. Vi tror att denna strategi kommer att erbjuda stora tillväxtmöjligheter, skriver VD Juan Vargues i pressmeddelandet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.