Den förvärvsdrivna expansionen inom eftermarknad har varit en strategisk prioritering för Dometic, då dessa områden erbjuder goda möjligheter till fortsatt tillväxt. Kampa beskrivs uppfylla alla de krav som Dometic har ställt upp för sina uppköp, då Kampa har dokumenterat lönsam tillväxt, ledande marknadspositioner och starkt ledarskap.
Betalningen på 50 miljoner GBP, cirka 575 miljoner SEK, sker med kontanta medel men beroende på Kampas resultat under de två kommande åren kan detta belopp komma att öka till 58,5 miljoner pund. Kampas förväntade omsättning under 2018 är 40 miljoner pund och vinsten sju miljoner. Transaktionen bedöms ha en omedelbar positiv inverkan på Dometics rörelsemarginal och vinst per aktie.
Dometic säljer sina produkter runt om i hela världen och har knappt 9 000 anställda. Omsättningen låg 2017 på cirka fjorton miljarder SEK.
Kampa grundades 2006 och har hunnit skaffa sig ett gott renommé för sina produkter. Det brittiska företaget har sitt centrallager i Nederländerna vilket täcker den europeiska distributionen.
– Förvärvet är en del av vår strategi att stärka vår eftermarknadsposition genom kompletterande produkter och stark marknadsnärvaro. Kampa kompletterar vår produktportfölj, stärker vårt globala erbjudande och gör Dometic ännu mer relevant för våra nuvarande och framtida kunder, säger Dometics VD och koncernchef Juan Vargues i pressmeddelandet.
– Vi är idag marknadsledande inom uppblåsbar markis och tältteknik i Storbritannien, med ett tydligt fokus på enkel användning för våra kunder. I Dometic har vi hittat ett otroligt bra hem där vi kan bygga och accelerera vår internationella expansion, säger Myles Salmon, VD på Kampa.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.