Husbil & Husvagn försöker hela tiden spegla det som händer när det gäller livet och reglerna kring husbils- och husvagnslivet. Följ med på en kavalkad om vad som hände 2016!
Du kan gå vidare till respektive artiklar med länkarna i texten, där finns dessutom ofta vidarelänkningar till tidigare artiklar i samma ämnen.
2016 har framför allt präglats av en försäljningsökning av husbilar som vi inte tidigare sett maken till. Även husvagnsförsäljningen har haft en rejäl uppgång även om den inte matchar husbilarnas. Slutsiffrorna kommer först någon vecka in i januari men redan nu står det klart att det handlar om cirka 32 procent för husbilarna och tio procent för husvagnarna. Sammantaget är det ett av de bästa åren någonsin för fritidsfordon och branschen tror på ytterligare högre siffror 2017. Visst är det härligt att intresset för fritidsfordon är i stort sett den högsta någonsin?
Året började dock med att en epok gick i graven när Cabby försattes i konkurs i januari. Konkursansökan lämnades in den 8 januari och sedermera kom namnet och reservdelshanteringen att köpas av Polar. Konkursen följde på ett års ovisshet efter det att Cabby fick så kallad rekonstruktion, en möjlighet att rädda verksamheten men den 7 januari sade ändå banken ifrån.
Mer positivt var att skatten justerades för husbilar. De flesta fick en viss sänkning men några råkade ut för obehagliga överraskningar. En läsare mailade oss efter det att skatten blivit dubbelt så hög, från 8 000 till 16 000. Just i det fallet visade det sig bero på den mänskliga faktorn och Transportstyrelsen rättade felet men gjorde ingen uppföljning för att se om fler råkat ut för samma problem. Däremot uppdagades ett principfel i och med övergången till den nya skattedebiteringen vilket gjorde att tusentals husbilar fick för hög skatt, dock inte alls i nivå med vår mailande läsares. Senare under året kom dock regeringen med ett nytt förslag för fordonsskatt, så kallat malus-bonus-system, som fortfarande debatteras. Grundförslaget kan slå hårt och till och med tredubbla skatten och MRF varnade dessutom för den automatiska uppräkning av bränsleskatten som infördes. Även BilSweden slog på stora trumman.
I slutet av januari meddelade Transportstyrelsen att vi fick nytt utseende på körkorten och vid årsskiftet fick vi även nytt utseende på våra registreringsskyltar men den som är orange var helt ny. Mindre lyckat var att vi passerade ett nytt bottenrekord i antalet godkända körkortsprov, för första gången klarade färre än hälften det teoretisk provet och vi roade oss med att jämföra den allmänna nivån med de som tog B-96. Detta det år som körkortet fyllde hundra år.
För andra året i rad blev Daftö Camping Resort i februari utsedd till en av de bästa campinganläggningarna i Europa. "BestCamping 2016" delas årligen ut av de inflytelserika konsumentorganisationerna ANWB I Nederländerna och ADAC i Tyskland och blev den enda anläggningen i Sverige som tilldelades utmärkelsen. Senare fick Daftö även pris från barnsemester.se. Sveriges bästa rastplatser återfinns enligt Motormännen i Halland och Västerbotten.
I februari fick besiktningsföretaget ClearCar problem och deras tillstånd drogs in. Senare under året övertogs företaget av Besikta som successivt återöppnade deras stationer. I april så varslade Unionen dessutom om strejk på besiktningsstationer. Antalet besiktningsstationer runt om i landet fortsätter dock att öka.
I februari släpptes detaljerad statistik för husvagnsförsäljningen och det visade sig att Hobby knep förstaplatsen, såväl i Sverige som i Europa.
Mässan Caravan Stockholm, som också hölls i februari, slog publikrekord och passerade 10 000 besökare. Stämningen var hög och förväntningarna på 2017 års mässa är om möjligt ännu högre.
En annan epok som gick i graven i mars var faxen hos bilregistret. Efter tio år ersattes den av andra elektroniska tjänster men i slutet av året började bilregistret kräva e-legitimation för att lämna ut alla uppgifter. Den 1 mars öppnades en ny tjänst, ägarbyte via webben, en mycket smidig tjänst för dig som köper ditt fordon privat. En annan ny, men ack så nödvändig, tjänst är att Bilregistret nu instiftat en tjänst där skulden på ett fordon kan fås med automatik, något som privatköpare absolut inte får missa eftersom skulden följer fordonet som kan tas i beslag av kronofogden även om det inte är köparen som orsakat den.
En fråga som fick ny aktualitet hur om så kallade långliggare på campingar skulle hanteras. I mars tyckte Länsstyrelsen att dessa skulle bort i Farsta och fler liknande ärenden avhandlades senare under året. I augusti kom ett domstolsutslag som slog fast att fritidsfordon kräver bygglov även när de står parkerade på egen tomt. Beroende på situation får de stå max fem eller tio veckor bygglovsfritt.
I mars drog Caravan Club igång en kampanj mot det snåriga, för att inte säga absurda, regelverket kring överlastning. Husbil & Husvagn, tillsammans med flera andra, hade också tidigare skrivit flera artiklar i ämnet. En av dessa hittar du här där vi tog upp hur dyrt det kan bli att göra fel och vi hade även tidigare fått en insändare från en polis som är en av våra mest lästa artiklar någonsin och väl värd att läsa om du missat den.
I april så uppmärksammade vi våra husdjursälskande läsare på att lösa hundar i bilar är bötesbelagt, 3 000 kan det kosta.
Södertäljebron. Man behöver knappast skriva mer för att återväcka minnet av avstängd huvudväg, dåligt utförd reparation som fördröjde öppnandet ytterligare efter en närmast oändligt lång väntan.
Årets stora snackis blev vår artikel om körkortsreglerna i Norge. Vi kan milt sagt säga att det slog ner som en bomb när vi i början av augusti publicerade artikeln om att svenskt körkort klass B utfärdat före 1 juli 1996 inte godtogs. Norge menade att husbilar över 3,5 ton krävde C eller C1 medan Transportstyrelsen menade att det stred mot körkortsdirektivet. Så småningom backade Norge och tvingades medge att man tolkat direktivet fel men innan dess blev det både diskussioner på Elmia-mässan och radioprogram. Glädjande var även att Norge höjde hastighetsgränsen för husbilar över 3,5 ton men krånglet om deras så kallade bompeng kvarstår.
Det tar oss vidare till själva Elmia-mässan. Det blev en tangering av förra årets publikrekord och utställarna rapporterade om försäljningsrekord. Även på vår hemsida slogs rekord, aldrig tidigare har vi haft så många sidvisningar och vi hade förstås en hel rad artiklar både från mässan och publikhavet. Som vanligt lät vi de som besökte Husbil & Husvagns monter rösta fram Årets Ställplats och intresset var stort att vara med och påverka resutatet med sin röst.
Det har varit trångt på svenska campingar under 2016. Campingarna rapporterar om rekord på löpande band och många bygger ut inför 2017. Två kommuner utmärkte sig dock under året, Tjörn som föreslog förbud mot camping utom på campingplatser samt Öland som kämpar med sitt egna regelverk på ställplatser om husvagnar.
Självkörande bilar har varit omdebatterat under året och när Hymer nu börjat testa självkörande husbilar såg vi naturligtvis det som självklart att rapportera om det. Även om Fiat Ducato har ledarrollen som basfordon för husbilar så tar Volkswagen upp kampen med sin nya Crafter som proppats full med olika system för förarassistans.
Utöver det vi nämnt i artikeln har det hänt massor av annat, men nyheter betyder ju oftast det som är negativt. Tyvärr. Du som följt oss har även hittat mängder av mässreportage, restips, roliga anekdoter och udda fordon. Det udda fordon som flest tittat på är det här som vi bjuder på som en nyårskaramell och det kanske dråpligaste hittar du här. Naturligtvis har vi även rapporterat om nyheter på fordonssidan och närmast i tur är mässan CMT i Stuttgart där det utlovas en rad världspremiärer som vi kommer att rapportera om.
Vi vill samtidigt med den här nyhetskavalkaden passa på att tacka alla som följt oss under året, både här på hemsidan och via Facebook. Att vi slagit rekord både på båda dessa gläder oss mycket! Vi hoppas att ni fortsätter följa vår rapportering även 2017, enklast kanske genom att prenumerera på vår tidning, vårt nyhetsbrev och gilla oss på Facebook!
Gott Nytt År från Husbil & Husvagn!
2016 har framför allt präglats av en försäljningsökning av husbilar som vi inte tidigare sett maken till. Även husvagnsförsäljningen har haft en rejäl uppgång även om den inte matchar husbilarnas. Slutsiffrorna kommer först någon vecka in i januari men redan nu står det klart att det handlar om cirka 32 procent för husbilarna och tio procent för husvagnarna. Sammantaget är det ett av de bästa åren någonsin för fritidsfordon och branschen tror på ytterligare högre siffror 2017. Visst är det härligt att intresset för fritidsfordon är i stort sett den högsta någonsin?
Året började dock med att en epok gick i graven när Cabby försattes i konkurs i januari. Konkursansökan lämnades in den 8 januari och sedermera kom namnet och reservdelshanteringen att köpas av Polar. Konkursen följde på ett års ovisshet efter det att Cabby fick så kallad rekonstruktion, en möjlighet att rädda verksamheten men den 7 januari sade ändå banken ifrån.
Mer positivt var att skatten justerades för husbilar. De flesta fick en viss sänkning men några råkade ut för obehagliga överraskningar. En läsare mailade oss efter det att skatten blivit dubbelt så hög, från 8 000 till 16 000. Just i det fallet visade det sig bero på den mänskliga faktorn och Transportstyrelsen rättade felet men gjorde ingen uppföljning för att se om fler råkat ut för samma problem. Däremot uppdagades ett principfel i och med övergången till den nya skattedebiteringen vilket gjorde att tusentals husbilar fick för hög skatt, dock inte alls i nivå med vår mailande läsares. Senare under året kom dock regeringen med ett nytt förslag för fordonsskatt, så kallat malus-bonus-system, som fortfarande debatteras. Grundförslaget kan slå hårt och till och med tredubbla skatten och MRF varnade dessutom för den automatiska uppräkning av bränsleskatten som infördes. Även BilSweden slog på stora trumman.
I slutet av januari meddelade Transportstyrelsen att vi fick nytt utseende på körkorten och vid årsskiftet fick vi även nytt utseende på våra registreringsskyltar men den som är orange var helt ny. Mindre lyckat var att vi passerade ett nytt bottenrekord i antalet godkända körkortsprov, för första gången klarade färre än hälften det teoretisk provet och vi roade oss med att jämföra den allmänna nivån med de som tog B-96. Detta det år som körkortet fyllde hundra år.
För andra året i rad blev Daftö Camping Resort i februari utsedd till en av de bästa campinganläggningarna i Europa. "BestCamping 2016" delas årligen ut av de inflytelserika konsumentorganisationerna ANWB I Nederländerna och ADAC i Tyskland och blev den enda anläggningen i Sverige som tilldelades utmärkelsen. Senare fick Daftö även pris från barnsemester.se. Sveriges bästa rastplatser återfinns enligt Motormännen i Halland och Västerbotten.
I februari fick besiktningsföretaget ClearCar problem och deras tillstånd drogs in. Senare under året övertogs företaget av Besikta som successivt återöppnade deras stationer. I april så varslade Unionen dessutom om strejk på besiktningsstationer. Antalet besiktningsstationer runt om i landet fortsätter dock att öka.
I februari släpptes detaljerad statistik för husvagnsförsäljningen och det visade sig att Hobby knep förstaplatsen, såväl i Sverige som i Europa.
Mässan Caravan Stockholm, som också hölls i februari, slog publikrekord och passerade 10 000 besökare. Stämningen var hög och förväntningarna på 2017 års mässa är om möjligt ännu högre.
En annan epok som gick i graven i mars var faxen hos bilregistret. Efter tio år ersattes den av andra elektroniska tjänster men i slutet av året började bilregistret kräva e-legitimation för att lämna ut alla uppgifter. Den 1 mars öppnades en ny tjänst, ägarbyte via webben, en mycket smidig tjänst för dig som köper ditt fordon privat. En annan ny, men ack så nödvändig, tjänst är att Bilregistret nu instiftat en tjänst där skulden på ett fordon kan fås med automatik, något som privatköpare absolut inte får missa eftersom skulden följer fordonet som kan tas i beslag av kronofogden även om det inte är köparen som orsakat den.
En fråga som fick ny aktualitet hur om så kallade långliggare på campingar skulle hanteras. I mars tyckte Länsstyrelsen att dessa skulle bort i Farsta och fler liknande ärenden avhandlades senare under året. I augusti kom ett domstolsutslag som slog fast att fritidsfordon kräver bygglov även när de står parkerade på egen tomt. Beroende på situation får de stå max fem eller tio veckor bygglovsfritt.
I mars drog Caravan Club igång en kampanj mot det snåriga, för att inte säga absurda, regelverket kring överlastning. Husbil & Husvagn, tillsammans med flera andra, hade också tidigare skrivit flera artiklar i ämnet. En av dessa hittar du här där vi tog upp hur dyrt det kan bli att göra fel och vi hade även tidigare fått en insändare från en polis som är en av våra mest lästa artiklar någonsin och väl värd att läsa om du missat den.
I april så uppmärksammade vi våra husdjursälskande läsare på att lösa hundar i bilar är bötesbelagt, 3 000 kan det kosta.
Södertäljebron. Man behöver knappast skriva mer för att återväcka minnet av avstängd huvudväg, dåligt utförd reparation som fördröjde öppnandet ytterligare efter en närmast oändligt lång väntan.
Årets stora snackis blev vår artikel om körkortsreglerna i Norge. Vi kan milt sagt säga att det slog ner som en bomb när vi i början av augusti publicerade artikeln om att svenskt körkort klass B utfärdat före 1 juli 1996 inte godtogs. Norge menade att husbilar över 3,5 ton krävde C eller C1 medan Transportstyrelsen menade att det stred mot körkortsdirektivet. Så småningom backade Norge och tvingades medge att man tolkat direktivet fel men innan dess blev det både diskussioner på Elmia-mässan och radioprogram. Glädjande var även att Norge höjde hastighetsgränsen för husbilar över 3,5 ton men krånglet om deras så kallade bompeng kvarstår.
Det tar oss vidare till själva Elmia-mässan. Det blev en tangering av förra årets publikrekord och utställarna rapporterade om försäljningsrekord. Även på vår hemsida slogs rekord, aldrig tidigare har vi haft så många sidvisningar och vi hade förstås en hel rad artiklar både från mässan och publikhavet. Som vanligt lät vi de som besökte Husbil & Husvagns monter rösta fram Årets Ställplats och intresset var stort att vara med och påverka resutatet med sin röst.
Det har varit trångt på svenska campingar under 2016. Campingarna rapporterar om rekord på löpande band och många bygger ut inför 2017. Två kommuner utmärkte sig dock under året, Tjörn som föreslog förbud mot camping utom på campingplatser samt Öland som kämpar med sitt egna regelverk på ställplatser om husvagnar.
Självkörande bilar har varit omdebatterat under året och när Hymer nu börjat testa självkörande husbilar såg vi naturligtvis det som självklart att rapportera om det. Även om Fiat Ducato har ledarrollen som basfordon för husbilar så tar Volkswagen upp kampen med sin nya Crafter som proppats full med olika system för förarassistans.
Utöver det vi nämnt i artikeln har det hänt massor av annat, men nyheter betyder ju oftast det som är negativt. Tyvärr. Du som följt oss har även hittat mängder av mässreportage, restips, roliga anekdoter och udda fordon. Det udda fordon som flest tittat på är det här som vi bjuder på som en nyårskaramell och det kanske dråpligaste hittar du här. Naturligtvis har vi även rapporterat om nyheter på fordonssidan och närmast i tur är mässan CMT i Stuttgart där det utlovas en rad världspremiärer som vi kommer att rapportera om.
Vi vill samtidigt med den här nyhetskavalkaden passa på att tacka alla som följt oss under året, både här på hemsidan och via Facebook. Att vi slagit rekord både på båda dessa gläder oss mycket! Vi hoppas att ni fortsätter följa vår rapportering även 2017, enklast kanske genom att prenumerera på vår tidning, vårt nyhetsbrev och gilla oss på Facebook!
Gott Nytt År från Husbil & Husvagn!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.