I en debattartikel i Svenska Dagbladet framför Sverigedemokraterna sin nya ståndpunkt angående dagens fordonsbeskattning som bland annat slår hårt mot nya husbilar.
Sverigedemokraterna Oscar Sjöstedt (ekonomisk-politiska talesperson) och Thomas Morell (trafikpolitisk talesperson) reagerar på hur det nya WLTP-systemet påverkar bland annat husbilar och vill därför avskaffa skattesystemet Bonus-malus. Om husbilar skriver de:
”En ny husbil i maluskategorin, det vill säga i princip varenda husbil på marknaden, kan från och med årsskiftet få mer än ett hundraprocentigt påslag på den redan skyhöga fordonsskatten. Den planerade beskattningen enligt WLTP-värdet innebär att några av de allra vanligaste och populäraste husbilarna skulle få en årlig skatt på uppemot 40 000 kronor.”
Hela debattartikeln finns här
Siffran 40 000 är nytt rekord vad gäller uppgifter om hur hög skatten på husbilar kan bli de första tre åren efter registrering. Exakt vad skatten landar på är inte riktigt klarlagt. Siffror som cirkulerat varierar mellan 28 000 till 33 000 kronor för en normalbetonad husbil. De största bilarna får däremot oförändrad skatt för att de baseras på fordon som klassificeras som lastbilar. Även vissa bakhjulsdrivna modeller kan undantas från skattehöjningen av samma skäl. Om vi förstår det rätt kommer alltså en framhjulsdriven Mercedes Sprinter få cirka dubbelt så hög skatt som en bakhjulsdriven dito trots att båda är registrerade som personbil klass II.
Vi påminner om att de nya skattereglerna inte påverkar redan registrerade fordon.
”En ny husbil i maluskategorin, det vill säga i princip varenda husbil på marknaden, kan från och med årsskiftet få mer än ett hundraprocentigt påslag på den redan skyhöga fordonsskatten. Den planerade beskattningen enligt WLTP-värdet innebär att några av de allra vanligaste och populäraste husbilarna skulle få en årlig skatt på uppemot 40 000 kronor.”
Hela debattartikeln finns här
Siffran 40 000 är nytt rekord vad gäller uppgifter om hur hög skatten på husbilar kan bli de första tre åren efter registrering. Exakt vad skatten landar på är inte riktigt klarlagt. Siffror som cirkulerat varierar mellan 28 000 till 33 000 kronor för en normalbetonad husbil. De största bilarna får däremot oförändrad skatt för att de baseras på fordon som klassificeras som lastbilar. Även vissa bakhjulsdrivna modeller kan undantas från skattehöjningen av samma skäl. Om vi förstår det rätt kommer alltså en framhjulsdriven Mercedes Sprinter få cirka dubbelt så hög skatt som en bakhjulsdriven dito trots att båda är registrerade som personbil klass II.
Vi påminner om att de nya skattereglerna inte påverkar redan registrerade fordon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.