För att självkörande bilar ska kunna tas i trafik i Sverige gjordes i våras en statlig utredning om vilket regelverk som behöver finnas på plats. VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) lämnade under ledning av Jonas Bjelfvenstam in utredningen till infrastrukturminister Anna Johansson. Den nya lagen föreslogs träda i kraft 1 maj 2017, men nu sågas den av Datainspektionen.
Det är delen med kameraövervakning som myndigheten sätter sig emot och tycker att utredaren har feltolkat rådande lagstiftning.
”Vad gäller förslagen i delbetänkandet som rör insamling och bearbetning av bildmaterial från övriga sensorer har det inte gjorts någon utredning och analys av förslagens inverkan på den enskildes personliga integritet”, skriver Datainspektionen i sitt utlåtande. I utredningen sägs bland annat att det ska ske en typ av avidentifiering av de personer i och utanför fordonet innan materialet lagras, men Datainspektionen säger att det krävs ytterligare information om hur den avidentifieringen kommer att gå till.
– Självkörande fordon är utrustade med kameror, radar, mikrofoner, gps och en rad andra sensorer som samlar in mängder med uppgifter som kan vara direkta eller indirekta personuppgifter om personer i eller utanför fordonet. Enligt svensk grundlag måste den här typen av lagförslag innehålla en noggrann analys som visar att det intrång som sker i den enskildes privata sfär måste vara befogat och inte är större än nödvändigt. Här har utredningen brustit, säger Datainspektionens jurist Malin Ricknäs.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.