Den tyska däcktillverkaren har hittat på två nya däckkoncept: ContiSense och ContiAdapt, vilka demonstrerades på bilmässan i Frankfurt nyligen.
ContiAdapt har mikrokompressorer i hjulet, vilka kan justera däcktrycket. Det, i kombination med en fälg med ställbar bredd, gör att däckets kontaktyta med vägen kan breddas eller smalnas av, beroende på vad som passar bäst för rådande väglag. Det finns fyra inställningar för våt, ojämn, halkig eller normal vägbana.
En mindre kontaktyta och högsta möjliga däcktryck är optimalt för torrt väglag. Fördelarna är lägre rullmotstånd, sänkt förbrukning och tystare kupé. En större kontaktyta och lägre däcktryck är istället bra för att tackla halkiga vägar. Systemet tillåter däcktryck under 1 bar, vilket enligt Continental kan komma väl till pass om man backar ut från en parkeringsruta i djup snö eller kör över fläckar med svartis.
Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.