Nästa artikel
Däckbytardags och snöfall mitt i påsktrafiken
NYHETER

Däckbytardags och snöfall mitt i påsktrafiken

Publicerad 15 april 2017 (uppdaterad 15 april 2017)
Den 15 april är sista dagen att ta av dubbdäcken. Det är också påskafton och en av våra största trafikhelger. Dessutom förväntas snöfall i stora delar av landet.

Under påsken beger sig många ut på vägarna för att hälsa på släkt och vänner. Det är en trafikintensiv helg och viktigt är att planera sin reda på bästa sätt. För att hjälpa till har Trafikverket sammanställt en karta med de vägar som är mest trafikintensiva under dessa dagar.

Det här året sammanfaller påsken också med sista dagen för att använda dubbdäck, den 15 april. Men eftersom det snöar och är minusgrader på många håll i landet idag kan det ändå vara en bra idé för vissa att vänta med däckbytet. Till Sveriges Radio P4 Dalarna råder trafikpolisen de som redan bytt till sommardäck att byta tillbaka.

Mellan 1 december till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det är vinterväglag ute. Det är förbjudet att köra med dubbade vinterdäck efter 15 april fram till 1 oktober – om det inte fortfarande råder vinterväglag. Enligt polisens definition är det vinterväglag: ”om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.”

Dubbfria vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck är inte förbjudna på sommaren – men de är inte anpassade efter väglaget som råder då och utgör därför en stor säkerhetsrisk. Enligt VTI blir bromssträckan 15-20 procent längre jämfört med nya sommardäck och dessutom är vinterdäck på sommarvägar betydligt mer instabila vid undanmanövrar. Redan vid 70 kilometer i timmen får de flesta en okontrollerad sladd om det sitter vinterdäck på bilen. 

Enligt en undersökning från försäkringsbolaget Trygg Hansa känner 20 procent av svenskarna sig ganska osäkra eller mycket osäkra på om de själva kan byta däcken på sin bil. Störst självförtroende på förmågan att byta däck själv har man i Norrland. Merparten av de svarande i undersökningen, 43 procent, låter en verkstad/däckfirma byta däcken. 29 procent gör det själva och resterande låter partner, familjemedlem eller nära vän göra det.

Om du byter däcken själv har bilbärgningsfirman Falck några nyttiga råd.
– Tänk på säkerheten när du ska byta däck, använd en domkraft och kryp inte in under bilen när du har lyft upp den. Det är också viktigt att efterdra bultarna efter kanske 5-10 mil, annars kan man tappa däcken och det kan skapa allvarliga olyckor, säger bärgaren Denny Ullberg. Han tipsar också gör-det-självare med att kontrollera så att man har rätt bultar till däcken, eftersom det ibland kan krävas olika bultar på vinter- och sommardäck, samt att göra det till en vana att byta torkarblad i samband med däckbytet.

Andra saker att tänka på vid däckbytet är att kolla mönsterdjupet. 1,6 millimeter är minimum, men helst ska det vara mer. Däckföretaget Nokian Tyres rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter. Kolla även att däcken inte är ojämnt slita, det kan innebära att hjulinställningen är fel.

Kontrollera lufttrycket när du bytt däck. Vad som gäller för din bil brukar stå vid på insidan vid förardörren eller i tanklocket. Anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Efterdra också bultarna. Om däcken har aluminiumfälgar rekommenderar Nokian Tyres att hjulbultarna ska efterdras efter cirka 20 mils körning. Bultarna på stålfälgar behöver inte efterdras.

Polisen poängterar också vikten av att sätta bästa däcken bak. Oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven ska de däck som är minst slitna sitta bak. De däck som har det största mönsterdjupet bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Nokian Tyres föreslår att bytet görs var 800:e mil.

I Vi Bilägares specialpodcast om sommardäck tipsar redaktionens däckexpert Erik Rönnblom om att däck ska försvaras som potatis: Alltså mörkt och svalt.
– Och ladda inte batterier i närheten, det kan bilda en gas som påverka gummit i däcket.

Dessutom bör du göra rent vinterdäcken innan de läggs undan.
– Tvätta inte med avfettning, då måste du köra med däcket efteråt. Använd istället diskmedel eller mild såpa. Var försiktig med högtryckstvätten också, säger Erik Rönnblom.

Funderar du på att köpa nya däck? Ta då hjälp av Vi Bilägares sommardäckstester. 2017 testade vi 8 stycken 16-tumsdäck och även 5 stycken så kallade suvdäck.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Regler sommardäck
  • Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.
  • Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.
  • Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.

 
Källa: Polisen

Tips inför däckbytet
  • Kontrollera mönsterdjupet – minimum är 1,6 millimeter. Kolla så att däcken inte är ojämt slitna.
  • Kontrollera lufttrycket.
  • Bästa däcken ska sitta bak.
  • Efterdra bultarna.
  • Förvara däcken mörkt och svalt.
  • Tvätta med mild såpa eller diskmedel innan du lägger undan däcken.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.