Digitalradio finns i två varianter DAB, som har sitt ursprung på 1980-talet, samt DAB+ som har större utrymmeseffektivitet. Båda systemen kräver att samtliga radioapparater behöver bytas ut, exempelvis alla bilradioapparater.
I vår omvärld byts sändningstekniken successivt ut, närmast på tur är Norge där FM-systemet börjar släckas ner 2017, vilket då gör att du inte längre kan använda din bilradio där DAB+ används. Detta får bli ett exempel på att vi inte kommer att kunna lyssna med samma teknik i olika länder, något som vi sedan länge varit vana vid.
Fördelarna med DAB-tekniken är jämförbara med de fördelar som digitalt sända TV-program har jämfört med de tidigare analoga systemen men när det gäller radio så är konsekvenserna betydligt större, inte minst hur hela Sveriges yta ska täckas. Regeringen pekar i sammanhanget på yttre skärgården samt fjällvärlden.
I december 2014 tog regeringen emot den pågående utredningens betänkande. Enligt den plan som föreslås i den ska digitaliseringen påbörjas 2016 och FM-sändningarna släckas 2022 eller senast 2024.
Remissinstanserna har varit splittrade och bland fördelarna nämns möjligheter att skapa utrymme för att bredda radioutbudet med fler program och nya tjänster samt bidra till att förbättra konkurrensen mellan de aktörer som kommer att finnas i systemet. Bland nackdelarna nämns täckningen.
Regeringens uppfattning redovisas i en längre debattartikel i SvD. Om det är Norges eller Sveriges beslut som visar sig vara klokast får framtiden utvisa men inom en rimlig framtid kommer vi inte att kunna lyssna på varandras radiosändningar, i varje fall inte via vanliga radioapparater. För trots allt finns det alternativa källor, som datorn, men den typ av meddelanden om trafikproblem som nu bryter in i sändningarna blir bara möjligt inom samma sändningssystem.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.