Hur miljövänlig kan en bil egentligen bli? Den frågan ställde sig två miljöintresserade unga män i Brooklyn, New York. Svaret blev ett rullande växthus, en ombyggd dieseltruck som nu rullar USA runt på återvunnen frityrolja.
Compass Green är namnet på den lilla gröna lastbilen som byggts om till växthus och drivs på filtrerad, återvunnen matolja. Skaparna bakom fordonet som får folk att höja på ögonbrynen och tappa hakan längs sin färd genom USA heter Nick Runkle och Justin Cutter, och kommer från Brooklyn i New York.
– Plusenergihus känner vi till, vi ville bygga en bil enligt samma principer, som är så resurssnål som möjligt. Helt enkelt för att inspirera människor till självhushållning och visa på möjligheter för framtiden, säger Nick Runkle.
Innanför väggarna, som försetts med stora fönster i plexiglas, frodas kryddväxter, örter och grönsaker i stora planteringslådor. Växterna bevattnas med regnvatten som leds ner via ett uppsamlingssystem på taket. I en hörna finns komposten, och snart kommer ett par donerade solpaneler att placeras på taket, för att driva bilens elektriska utrustning, såsom värmelamporna som slås på vid behov.
Efter att ha rest runt med den lilla växthusbilen i New York med omnejd och undervisat barn och ungdomar i odling, är det nu dags för vännerna att ge sig ut på en lång resa landet runt. De kommer att besöka festivaler, skolor och sommarläger för att lära människor om odling och hur man odlar sin egen mat, allt med bilen som skolsal. Dieselmotorn byggdes om med hjälp av en bilmekaniker i North Carolina, som är specialiserad på alternativa drivmedel, berättar Nick.
– Det kostade ungefär 4 000 dollar att ändra bränslesystemet. Det luktar lite gatukök när man kör, men hellre det än att det stinker diesel, skrattar Nick. De båda tankarna rymmer 50 gallons – ungefär 190 liter, och räcker för körning i 600 miles, cirka 96,5 mil. Bilen går som en klocka och de har redan tillryggalagt åtskilliga mil tillsammans. Bland annat 50 mil mellan New York och North Carolina, där bilen byggdes om, och tur och retur mellan New York och Vermont, en sträcka på ytterligare 40 mil.
Frityroljan samlas in från restauranger, som annars hade kastat sin olja som avfall. Att tanka bilen kräver lite jobb, men fördelen är att bränslet är drygt – och alldeles gratis. Men det är extremt viktigt att filtrera oljan från rester innan den återanvänds, förklarar Nick.
– Vi pumpar den manuellt till den första tanken. Därefter överför vi oljan till den andra tanken och därifrån når den motorn. Oljan filtreras totalt tre gånger: på vägen in i den första tanken, och mellan första och andra tanken, och till sist innan den når motorn, förklarar han.
I varje tank finns en kopparspole som innehåller antifrysvätska, som hjälper till att hålla oljan varm innan den når motorn. Bilen har också en liten separat tank för diesel, som används när man startar upp och varmkör motorn. Först därefter kopplas tillförseln av den vegetabiliska oljan in. Föraren kan kontrollera tillförseln av diesel och vegetabilisk olja med ett litet reglage vid ratten. Matoljan kan skapa problem i motorn om den är för kall eller stelnar – så vid kallt väder bör man också köra på diesel de sista tio minuterna innan motorn stängs av, förklarar Nick.
Lastbilen var från början ett rullande konstgalleri som tillhörde en god vän. Idén till projektet växte fram när vännerna tillsammans började fundera på hur de skulle kunna sprida kunskap om odling och miljövänligt leverne och inspirera fler människor till att minska sin egen oljeanvändning. Pengarna som behövdes för att bygga om bilen och ställa om motorn – ungefär 27 000 dollar, samlades in rekordsnabbt, under två månader våren 2011 via privata donationer från allmänheten och olika företag.
Både Nick och Justin är djupt engagerade miljövänner. Justin har rest i olika utvecklingsländer där han arbetat med odling, och spenderade tre år som munk i bland annat Indien. Nick har under ett par år i Sydamerika jobbat på ekologiska farmer och undervisat i engelska. Tillbaka i USA blev Nick intresserad av alternativa drivmedel. Han lät ställa om en gammal dieseldriven Mercedes till att gå på matolja, som han sedan körde runt med i USA och Kanada.
– Vid den tidpunkten var jag så förbaskat trött på USA:s krigsföring och jag kom fram till att jag helt ville sluta köpa bensin, som ett sätt att protestera mot konsumtionssamhället, förklarar Nick.
Att motorn drivs på ett förnyelsebart istället för fossilt bränsle innebär inte att drivmedlet är helt hållbart. Även vegetabilisk olja ger upphov till vissa avgaser, även om den till skillnad från fossila bränslen inte bidrar till växthuseffekten.
– I framtiden hoppas jag att det finns en mobil strömkälla som verkligen är hållbar och som inte förorenar miljön på något sätt alls. Jag vill inte se åkermark slösas bort på att odla drivmedel i framtiden. Men i vårt nuvarande system ser jag detta som ett anständigt alternativ. Vår truck demonstrerar principer för återvinning och kreativitet, och visar på ett alternativ till fossila bränslen, som människor går i krig för, säger Justin.
Hur tror du att det här projektet kan inspirera människor att göra miljövänliga val?
– Vi hoppas att vi kan öka folks medvetenhet om att det behövs en förändring i våra energisystem, visa att det finns lösningar och att odling är lätt och enkelt. Jag är trots allt ganska hoppfull inför framtiden, säger Nick. &
Denna artikel publicerades i nummer 10.11
JOHANNA G JIMENEZ (text) CHRISTIAN JIMENEZ (foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.