I Evimetrix varumärkesundersökning Swedish Brand Award har 1 246 personer uttalat sig om åtta drivmedelskedjor och Circle K är det varumärke som lyser starkast i kategorin. Circle K har innehaft titeln under de senaste fyra åren då de tog över den efter OKQ8.
OKQ8 har innehaft andraplatsen de senaste fyra åren, men trean har ändrats lite över tiden för att i år vara Ingo. Förra årets trea, Preem, kommer i år på fjärdeplats.
Varumärkesstyrkan, som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award, bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ska ge ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Att bygga stark kännedom handlar i mångt och mycket om att synas och höras på rätt ställen och med rätt budskap. Att skapa nöjda kunder är lite svårare och kräver ibland långtgående analyser av hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till.
– I drivmedelsbranschen är det hanteringen av covid-19 som ger de nöjdaste kunderna. Att man är miljömedvetna, ligger i de bästa lägena och håller rent och fräscht är också av vikt för att kunderna ska trivas och vara nöjda med sitt drivmedelsbolag, säger Peter Wissing som är ansvarig för undersökningen på Evimetrix. Circle K har de bästa lägena och håller riktigt rent och fräscht, men vad gäller hanteringen av covid-19 är det Preem som får det högsta betyget och för sin miljövänlighet får OKQ8 det högsta omdömet av sina kunder.
Förutom Circle K, Ingo, OKQ8 och Preem har också Qstar, Shell, St1 och Tanka mätts.
Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i 35 kategorier.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.