”Man tager vad man haver” sa aldrig Kajsa Varg! Det gjorde däremot de första husbilsbyggarna.
Exakt när den första husbilen byggdes, av vem och på vad – det finns det ingen säker uppgift om. Klart är dock att det i USA byggdes enstaka ”motoriserade hem” (och även minst ett ”motoriserat väckelsepredikantpodium”) redan i början av det förra seklet.
Ett rimligt antagande är att dessa byggdes på befintliga lastbilschassier – exempelvis Ford TT, som ju var en större variant av T-Forden.
Samma var förhållandet när man under den senare hälften av 1900-talet började serietillverka husbilar här i Europa. Dåtidens transportbilschassier – till exempel Bedford/Opel Blitz – var vad som stod till dåtidens husbilsbyggares förfogande.
Sedan dess har många olika typer av chassier kommit till användning. VW Transporter (som campingbuss), Ford Transit och Mercedes (både transportbilschassier och skåpbilar) kom tidigt till användning, men även Citroën HY och Peugeot J7 var populära basfordon i vissa länder. Ja, det har till och med byggts campingbussar baserade på skåpversionen av Citroën 2CV!
Iveco Daily och VW LT var populära på 80-talet, och även lilla VW Transporter har använts – och används delvis fortfarande – som grund för ”riktiga” husbilar.
Gemensamt för alla de nämnda basfordonen var, att de inte var avsedda att bygga husbilar på. Komfort och köregenskaper var knappast något som skänkte någon större njutning, men man hade ju i alla fall en husbil …
Den stora revolutionen kom 1981 då Fiat Ducato (och dess syskon) introducerades. Förvisso handlade det fortfarande om en transportbil, men många egenskaper gjorde den betydligt bättre som bas för ett husbilsbygge. Individuell framhjulsupphängning var en av dessa, liksom växelspak och handbromsspak som inte var i vägen.
Sedan dess har Fiat Ducato blivit det klart dominerande basfordonet i Europa för husbilsbyggnationer, inte minst tack vare att man genom åren allt mer har anpassat bilen efter husbilsbyggarnas önskemål. Även Ford (Transit), Mercedes (Sprinter) och Renault (Master) kan erbjuda chassier lämpade för husbilsbyggnationer. Tillsammans har dessa tre dock en marknadsandel som är endast en femtedel av Fiats!
Till de större husbilarna – framför allt de så kallade Liner-modellerna – används i stor utsträckning Iveco Daily-chassier, men även lastbils- och busschassier från Iveco och MAN förekommer. &
Lars Erik Paulsson (text och arkivmaterial)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.