Carthagos prispressade modeller c-tourer finns nu ute hos handlarna. Vi testar en helintegrerad i 148. Frågan är: klarar Carthago att banta utan att nagga sin lyxiga framtoning i kanten? Vi testade en rykande färsk bil hos Caravan AB i Eskilstuna.
Carthago har länge jobbat på imagen att vara ett exklusivt premiumärke som enbart säljer bilar med den vassaste utrustningen som finns att tillgå. Många höjde därför lite på ögonbrynen då Carthago förra sommaren presenterade sina c-tourer-modeller. Tidigare har man inte visat någon ambition att snegla nedåt i kundkategoritrappan, I Düsseldorf 2011 lanserade man bilar på just denna nivå.
Men – egentligen är utvecklingen logisk. Det familjeägda företaget har expanderat kraftigt. Stora belopp plöjs ned i nya produktionsanläggningar. Uppenbarligen finns resurser och förutsättningar för att bredda varumärket.
Carthagos modeller, förutom c-tourer, har alla gemensamt att de är rikligt grundutrustade och alla, så när som på flaggskeppet Liner, heter de chic, med olika tillägg beroende på modell. c-tourer och chic c-line, serien som ligger snäppet över, byggs båda i Odranci i Slovenien där Carthagos senast öppnade produktionsanläggning slog upp portarna 2008.
Vad har man då ändrat eller tagit bort i c-tourer? De största skillnaderna är att bilen är baserad på ett lågbyggt bredspårigt Fiatchassi i stället för ett Al-Ko chassi. Fjädringen fram är heller inte förstärkt och bilen kan endast fås med luftburen värme.
Det skiljer även en hel del i utrustningsnivå och garantiåtaganden. Under förutsättning att man utför en årlig efterkontroll, ges sex års täthetsgaranti för c-tourer. De dyrare syskonen har tio års täthetsgaranti.
Det är detta som främst pressar priset. I första hand det ”frånpris” man kan sätta. Köper man en c-tourer utan någon extrautrustning blir den förvisso billig, men då ingår inte så mycket, inte ens krockkudde på förarplatsen. När vi nagelfar prislistan framgår det att ”Economy-paketet” för 37 800 kr är obligatoriskt, bilen levereras inte utan det. Det känns märkligt att det då inte räknas med i grundpriset.
Skillnaden i garantiåtagandet återspeglar inte bilens grundkonstruktion, den är identisk.
Bodelens bas utgörs av dubbelgolvet. Undergolvet, vars undre del är utsatt för yttre påverkan, är uppbyggt av två skikt glasfiberarmerad plast med fukttåligt RTM-skum som isolering.
Tak och väggar är uppbyggda enligt samma princip som undergolvet. Viss skillnad finns. Väggarna har aluminium på båda sidor om skummet och taket har aluminium invändigt och glasfiberarmerad plast utvändigt. Glasfiberarmerad plast tål haget och stenskott väl och passar således bra under och över bilen. Väggarna sätts ihop helt utan skruvar. Delarna limmas ihop och får extra stadga av stängpressade profiler med hög hållfasthet.
Konstruktionsmetoden som sådan, om den utförs ordentligt, ger en vridstyv, väl tätad bil som inte knirrar. Inga köldbryggor uppstår heller vilket håller värmen inne på vintern och ute på sommaren. Dessutom uppges den ge en ökad passiv säkerhet vid en krock. Den rasar inte ihop lika lätt med andra ord. Några jämförande tester angående krocksäkerhet har vi dock inte tagit del av.
Huruvida vår testbil är ordentligt tätad är svårt att sia om. Det gäller i stort sett alla fordon vi testar. Fuktskador uppstår efter en tid och de bilar Husbil & Husvagn testar är (oftast) nya. Samma sak borde gälla gnissel och andra ljud kan man tro. Men här kan skillnader upptäckas även på helt nya bilar. I detta avseende ger Carthago ett mycket bra intryck, vi upptäcker inga missljud alls.
En förklaring till våra skonade öron finner vi i bodelen. Här finns nämligen, enligt oss, en av Carthagos styrkor: träinredningen. Den ger intrycket av tungt kärnvirke. Nu är det självklart inte det. Det skulle ge en orimligt tung bil. Inredningen består av olika sorters sammansatta trämaterial som folieras med ett tunt lager i vildpäronträton.
Möblerna är självbärande, dess bärighet är inte beroende av att vara fästa i väggen. Det uppnås genom att de olika möbeldelarna fogas ihop med vad som kallas tappar. Bäst kan det liknas med träpluggar i olika storlekar. De skruvas även ihop, ofta på ett sätt så att det inte syns sett utifrån. Endast ett par små plastlock som döljer skruvar syns inne i bilen. Metoden ger stadiga inredningar. En nackdel med den är att de hyllplan som finns i bilens skåp och garderober är fast monterade och inte kan anpassas efter behov.
Vår testade bil, Carthago c-tourer i 148, är med sina 734 centimeter störst av de helintegrerade i serien. Fronten sluttar ganska brant för att vara en helintegrerad bil, det ger goda aerodynamiska egenskaper. Bilen har separata hel-halv-och dimljus med en liten rand varselljus av lysdiodtyp under.
Framrutan är långt neddragen, den börjar endast 116 centimeter ovan mark, vilket ger väldigt god närsikt från förarplatsen. Integrerat i taket finns två skenor, en längs varje långsida. De gör det möjligt att montera tillbehör på taket utan att behöva borra hål i taket. De förhindrar även vatten från taket att rinna ned på sidoväggarna.
Bilen har två dörrar, en till förarplatsen och en till bodelen. Bortom förardörren finns två utrymmen. Det första rymmer batteriet och förvaring och det andra är gasolutrymmet. Alla luckor på bilen är uppbyggda på samma sätt som väggarna, det maximerar isoleringsförmågan.
Bilen har ett stort förvaringsutrymme. Det nås enklast från passagerarsidan via en stor högerhängd dörr. Direkt innanför dörren är en el-central med löstagbart skyddsgaller placerad. All el-teknik, inklusive säkringar, är samlad här.
Förvaringsutrymmet kan även nås från motsatt sida av bilen, då via en mindre lastlucka. Utrymmet är belyst och uppvärmt samt har lastöglor i skenor. Vår bil är extrautrustad med bland annat durkaluminium och lastsäkring på insidan av bakstammen.
Entrédörren är rejäl med ett kraftigt lås. Standarden i hallen är lite av en besvikelse. Ledstång och ljusknappar, ja. Skoförvaring och klädkrokar, nja. Skor kan förvaras i ett par utrymmen i undergolvet, men det är en krånglig vardagslösning. Och krokar finns det inte alls. Närmsta garderob finner vi en bit in i bilen.
Manöverpanelen sitter där den brukar, ovanför dörren. Den har en lite ovanlig funktion. Den har en stömbrytare som reglerar både tv och radio/cd. Kopplas den senare på via reglaget drar den ström från bodelens batteri i stället för bilens, fiffigt. Tv:n är i vår bil är integrerad i ryggen av soffan bakom den främre passagerarplatsen. Samma soffa kan med ett par handgrepp göras om till en femte sittplats. Vi får ingen riktig ordning på den. Det är svårt att sitta skönt, eller ens i färdriktningen och det är för trångt. Det funkar för kortare färder.
Köket i bilen är ett vinkelkök med en trelågig spis. Överskåpen i köket och resten av bilen ger ett solitt intryck. Mekanismen som håller upp de horisontala luckorna, de som öppnas uppåt, är av metall. Det finns ett barskåp i köket också. Här ställer det fasta hyllplanet till det en aning. Det är satt på mitten så inga stående höga flaskor får plats. Bänkskivan är av laminat och till diskhon finns en tvådelad täckskiva i samma material. Under bänkskivan finns utdragslådor, den nedersta med en integrerad sophink med lock. Lådorna i vinkeldelen döljs bakom en stor välvd trädörr. Snyggt men i öppet läge begränsas framkomligheten.
På motsatt sida mot köket finns ytterligare en dörr. Den är inte välvd, men den är stor. Den ser ut som en vanlig innerdörr med handtag. Det är dörren till hygienutrymmet. Handtaget och låset är av metall och den tre centimeter tjocka dörren är utomordentligt monterad helt utan glapp. Rakt innanför dörren finns toan. Till höger, om den används, duschen. När duschen inte används fungerar ytan som golv framför handfatet. Golvet är av plast och i det finns ett cirkelformat spår i vilket en plastskärm kan löpa. En annan plastskärm kan vikas ut och täcka handfat. Tillsammans bildar de en cylinder som är 63 centimeter i diameter i vilken man kan duscha – inne i röret. Det känns lite ovant och för bred bör man inte vara.
I golvet finns två brunnar, bra om man inte står helt i våg. Totalt sett är det ett bra utrymme. Det enda som förbryllar är att toarullen är placerad i ett fack en bit upp på väggen direkt bakom toaletten.
Sovdelen i bilen har två långbäddar som kan bäddas ihop med hjälp av en utdragbar skiva och två extra madrassbitar. Längs varje säng finns ett långt fönster som ger härlig utsikt.
Mellan dubbelsängarna finns två trappsteg som även har förvaring. Sängbottnarna kan inte lyftas. Det påverkar funktionen för de två garderober som finns under de främre delarna av sängarna. Man måste huka sig för att få överblick och nå in i dem. I säng-garderoberna är innergolven borttagna. I den ena – den med klädstång – är den totala invändiga höjden 105 centimeter. Den andra garderoben är svårjobbad. Den har en smal dörr och det är svårt att överblicka och nå in i det djupa utrymmet.
Sittgruppen i bilen är skön och lämnar inte mycket i övrigt att önska. Bordet är mycket bra, det går att skjuta åt alla håll och vridas 360°. Under färdplatserna i sittgruppen finns färskvattnet. Vill man komma åt behållaren är det bara att lyfta på sitsen, kuddarna behöver inte tas bort.
Den främre sängen, den ovan förarplatsen, har en speciell egenskap. I uppfällt läge når den inte hela vägen upp till taket som brukligt är. Nej, denna säng stannar en bit ifrån. Det innebär att täcken och kuddar kan ligga kvar när den fälls upp. I nedfällt läge är sängen stor, 160x195 centimeter mäter den. Det finns en taklucka och en praktisk och snygg hylla med integrerade läslampor.
I förarsätet trivs vi i denna bil. Sikten är bra. Både framåt och i de stora backspeglarna av bussmodell. Vår bil har en backkamera med dubbla linser och displayen sitter till vänster i samma riktning som vänster backspegel. Stolarna är av market Aguti flex och har många inställningsmöjligheter. Bilen är snyggt integrerad med Fiats instrumentpanel. Det enda som kunde förbättras en aning är dryckeshållarna, de är lite grunda.
Hur mycket billigare är då c-tourer?
Jämför vi vår testade bil med en chic c-line i 4.8, som har identiska yttermått och likadan planlösning, är skillnaden i listpris 189 000 kr. Om vi lägger på de tillbehör som standardmässigt ingår i c-line blir skillnaden drygt 110 000 kr.
Carthago klarar med c-tourer balansgången mellan prispress och kvalité bra. Deras premium-image består kanske främst för att de detaljer man ändrat inte syns vid första ögonkastet. Läggs den utrustning till som de flesta brukar vilja ha i sina bilar blir inte skillnaden i pris inte heller så stor &
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.