Nästa artikel
Caravan Salon utvecklar de virtuella besöken
NYHETER

Caravan Salon utvecklar de virtuella besöken

Publicerad 14 juli 2021 (uppdaterad 9 februari 2023)
Liksom förra året möter Caravan Salon upp besöksbegränsningarna med digitala alternativ. Den interaktiva plattformen gör det även möjligt att ordna möten.

När coronapandemin tvingar mässarrangörer runt om i världen att stoppa eller begränsa mässor slår de tillbaka med digitala lösningar. Så är fallet när det gäller Caravan Salon som redan förra året skapade en sådan lösning som nu återigen tas i bruk och dessutom utvecklas vidare. Att besöksbegränsningarna mildrats från 10 000 dagliga besökare till 20 000 räcker inte för att nå upp till de besöksnivåer som gällde innan pandemin.

Årets digitala version möjliggör direktkommunikation mellan de digitala besökarna så att det exempelvis går att ordna möten. Att ordna denna typ av dubbel kommunikation är väsentlig då mässan är en ovärderlig mötesplats mellan kunder och leverantörer på flera plan. Nya innovationer hittar intressenter, både när det gäller grossister och detaljister.

– Speciellt i tider som dessa möjliggör matchningsverktyget en effektiv hantering av möten och kommer att förhindra trängsel framför fordonen. Dessutom är den tillgänglig för överföring av teknisk kunskap mellan experter och utställare men gör det också lättare att göra en första detaljerad förfrågan hos tillverkarna. Jag tror att matchningsverktyget ytterligare kommer att öka attraktiviteten för Caravan Salon Düsseldorf eftersom den nya tekniken stöder ett effektivt besök på mässan. Verktyget kan användas för att ordna möten både på webbplatsen www.caravan-salon.com och i mässans app, säger mässans projektledare Stefan Koschke.

Kanske innebär Caravan Salons Virtual Technology Days att en ny era av mässarrangemang för fritidsfordonsbranschen inleds. Redan förra årets satsningar har inneburit påtagliga förändringar där flera tillverkare dragit ner på sina mäss-satsningar till förmån för digitala lösningar, något som inte på något sätt minskat intresset för husvagnar eller husbilar sett ur ett europeiskt perspektiv. Kanske den allt yngre kategorin köpare inom Val-life till och med upplever det som en positiv utveckling även om mässor hittills setts som höjdpunkter i campinglivet.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.