Försäljningen av husbilar spås att öka även 2020 enligt CIVD, en tysk branschorganisation. Det beror på att även yngre personer börjar köpa husbilar vilket manifesterats i det vi ofta kallar vanlife.
Prognosen presenterades på ett möte som CIVD, Caravaning Industrie Verband Deutschlands, höll på mässan CMT i Stuttgart. Detta efter att 2019 ser ut att återigen bli ett rekordår, det ska enligt nuvarande bedömningar ha sålts fler än 200 000 fritidsfordon i Europa under året vilket bara skett en gång tidigare. Det hindrar dock inte att branschen tror på ännu högre siffror för 2020.
Att branschen växer snabbt märks inte minst i Tyskland där ökningen för husbilar ligger på i storleksordningen 15 procent för 2019 jämflört med 2018. Den stora ökningen beror inte minst på att gruppen runt 30 år tagit till sig semesterformen med husbil men då inte sällan mindre fordon, van, och för en aktiv livsstil. Oavsett vilket fritidsintresse som lockar ger enligt CIVD dessa en möjlighet att organisera ett ännu mer frihetligt liv där kanske både skidåkning och rafting ingår. Det har helt enkelt blivit trendigt med vanlife vilket inte ska sammanblandas med traditionell camping.
Enligt de undersökningar som CIVD gjort sägs 79 procent av företagen som säljer husbilar förvänta sig en omsättningsökning och resten en oförändrad. Ingen tror på en minskning.
Bedömning inför 2020 är att det i Tyskland vid utgången av 2020 kommer att finnas 700 000 husbilar och att landet även i fortsättningen kommer att vara den enskilt största och viktigaste marknaden i Europa. Utöver att nyförsäljningen ökar växer även både utbud och efterfrågan på begagnat, en försäljning som ökat med tio procent.
Även husvagnsförsäljningen ökar, 2019 med cirka tio procent. Sammantaget har detta lett till kapacitetsbrist på ställplatser och campingar, något man nu gör en kraftansträngning för att åtgärda. Nya appar med smarta funktioner introduceras där man i realtid kan se var det finns lediga platser och truckstops efter Autobahn förbättrar sin service.
Att branschen växer snabbt märks inte minst i Tyskland där ökningen för husbilar ligger på i storleksordningen 15 procent för 2019 jämflört med 2018. Den stora ökningen beror inte minst på att gruppen runt 30 år tagit till sig semesterformen med husbil men då inte sällan mindre fordon, van, och för en aktiv livsstil. Oavsett vilket fritidsintresse som lockar ger enligt CIVD dessa en möjlighet att organisera ett ännu mer frihetligt liv där kanske både skidåkning och rafting ingår. Det har helt enkelt blivit trendigt med vanlife vilket inte ska sammanblandas med traditionell camping.
Enligt de undersökningar som CIVD gjort sägs 79 procent av företagen som säljer husbilar förvänta sig en omsättningsökning och resten en oförändrad. Ingen tror på en minskning.
Bedömning inför 2020 är att det i Tyskland vid utgången av 2020 kommer att finnas 700 000 husbilar och att landet även i fortsättningen kommer att vara den enskilt största och viktigaste marknaden i Europa. Utöver att nyförsäljningen ökar växer även både utbud och efterfrågan på begagnat, en försäljning som ökat med tio procent.
Även husvagnsförsäljningen ökar, 2019 med cirka tio procent. Sammantaget har detta lett till kapacitetsbrist på ställplatser och campingar, något man nu gör en kraftansträngning för att åtgärda. Nya appar med smarta funktioner introduceras där man i realtid kan se var det finns lediga platser och truckstops efter Autobahn förbättrar sin service.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.