Nästa artikel
Camping mest populärt för utländska semesterfirare i Sverige
NYHETER

Camping mest populärt för utländska semesterfirare i Sverige

Publicerad 17 januari 2022 (uppdaterad 17 januari 2022)
Visit Sweden har undersökt hur Sverige står sig som semesterdestination och den semesterform som sticker ut är camping. Ingen annan form av boende är mer efterlängtad.

Internationella rese- och semesterrelaterade Googlesökningar om Sverige har ökat trots pandemi och reserestriktioner. I de länder där Visit Sweden aktivt marknadsför Sverige som resmål har antalet reserelaterade Googlesökningar om Sverige ökat med drygt 8 procent 2021 jämfört med år 2019. Internationellt sett totalt, är ökningen cirka 2 procent.

– Det är oerhört glädjande att intresset och nyfikenheten för Sverige som resmål ökar trots fortsatt begränsande reserestriktioner i världen, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson. Ökningen visar att det finns en enorm längtan efter att resa och längtan efter just sådant som Sverige erbjuder.

Under hela pandemin har Visit Sweden fortsatt att marknadsföra Sverige som resmål.

– Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi genom våra trendanalyser vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att vi finns här när det blir möjligt att resa igen, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden. Vi har valt att justera frekvens och budskap snarare än att pausa marknadsföringen som många andra och vi ser nu att det är en väldigt lyckad strategi.

Ökningarna är ackumulerade siffror för kvartal ett till och med kvartal tre år 2021 jämfört med samma period år 2019, då Googlestatistik för fjärde kvartalet 2021 är ännu inte klar. De länder Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål i är Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien, Kina.

I de länder som Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål, är intresset störst med flest Googlesökningar för:

  1. Naturfenomen
  2. Friluftsliv och naturreservat
  3. Äventyr och utomhusupplevelser
  4. Nöjesparker
  5. Restauranger
  6. Stränder
  7. Städer
  8. Guidade utfärder
  9. Hälsa och välmående (Wellbeing)
  10. Vintersport

Störst intresse är det för boendeformerna:

  1. Camping
  2. Speciella boendeformer som ex glamping, 72 hour Cabin, boende i träd eller igloo osv.
  3. Mer traditionella hotell

Sett till typ av destination i Sverige, är intresset störst för: 

  1. Städer
  2. Öar
  3. Lokala samhällen

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.