En regnig helg i mitten av juli firade svenska Typ 2-klubben 10 år. Platsen för mötet och festligheterna var Lovsjöbadens Camping söder om Jönköping. Husbil & Husvagns medarbetare Christer Lundin vad på plats och dokumenterade händelsen.
Svenska Typ2-klubben träffas varje sommar den tredje helgen i juli. Klubben riktar sig till ägare av Volkswagen Typ 2, även kallad Transporter.
Till träffen välkomnas alla årsmodeller – både bussar och pickuper. Festligheterna brukar vara i dagarna tre. Då ansluter både gamla och nya vänner och byter erfarenheter. Alltid är det något man modifierat eller köpt in till sin buss under året.
2011 firar klubben dessutom tio år. Platsen för sommarens träff var Lovsjöbadens Camping söder om Jönköping. Undertecknad och frugan var inbjudna för att bevaka festligheterna och rullade in på campingplatsen i vår Cabby husbil – som en katt bland hermeliner...
Det regnade och väderprognosen lovade vidare nederbörd. För ett ögonblick undrade vi om träffen skulle bli av. Men som bekant är brukar ju inte alltid prognoserna stämma med verkligheten. Så vi gav inte upp.
Redan under torsdagseftermiddagen och kvällen började bussarna anlända.
Regnskurarna kom och gick och ett stort antal tält och regnskydd slogs upp. Tyvärr doldes en del fina bussar. Och vi såg inget fyrmannatält i form av en VW-buss 1965 – detta ska gå att köpa och vi hade gärna sett ett sådant på Lovsjöbadens camping.
Men det fanns mycket att titta på – enligt klubbens grundare och arrangör Toni Åkerman kom ett rekordstort antal bussar i år – 176 stycken. Luftkylda, vattenkylda och pickisar – ingen den andre lik.
Bussarna kom från Skandinavien, Tyskland och Holland. Vissa i originalskick, andra modifierade på olika sett. På träffen sov många i förtält, vissa hade med sig specialsydda varianter, andra fixar tält på annat sätt. En del kom med sitt boende på släp, andra tältade vid sidan av sin bil.
Vi såg också bussägare som sov väldigt primitivt, på ett Pickisflak under pressenning, andra på originalsofforna – bara man fick vara med på festen.
En herre som tidigare varit klubbmedlem, hade bytt sin VW till en Fordbuss, men ville vara med. Han lyckades ta sig in på träffen med ett VW-märke påklistrat över Fordmärket. Bra jobbat, tyckte vi.
Märkligaste sovarrangemanget hade ändå norrmannen som kom i en gammal begravningsbuss! Sov gjorde han där andra legat på sin sista färd. Man vet ju aldrig när det kan vara den sista färden, lika bra att vara förberedd. Och inte alla som har egen transport till den sista vilan. Han kallade sin bil för ”Himmelsexpressen”.
Andra som övernattade i sin buss var Elisabeth och Anders Nilsson. I sin fina Kleinbuss Lyxbuss från 1962. Den har varit i Anders ägo sedan 1985, då tog han över den efter sin far som i sin tur köpt den 1969 från Flygvapnet. Anders har sedan inrett den efter behag och i somras hade den rullat cirka 12 000 mil.
– Oftast bara i 80-90 km/h, sa Anders. Fast med vind och sol i ryggen går det extra fort.
Cattis och Jonas från Simrishamn kom i en Flower Powermålad buss, en Callfornien-inspirerande Baywindow 1974. Jonas har haft sju bussar tidigare och paret ägnar en stor del av sommaren till att bussa runt.
Tillsammans med Elin och Marcus i en Kleinbuss Split från 1966, samt Lasse och Måns – även de i en Kleinbuss – dukade man upp för lunch. Naturligtvis Bullens Pilsnerkorv. Dessa sattes direkt på gasolköket för kokning.
Man skulle kunna skriva en hel bok om bara de upplevelser med campingbussar som hördes under dessa dagar. Alla har sin historia med sin bil. &
Christer Lundin (text och foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.