Nästa artikel
Bowlus Road Chief's Wave trailer, modern nostalgi
NYHETER

Bowlus Road Chief's Wave trailer, modern nostalgi

Publicerad 3 juni 2020 (uppdaterad 3 juni 2020)
Man vet det när man ser det, men oftast är det svårt att sätta fingret på. Så inte i det här fallet, det glänsande yttre, den nostalgiska formen, den häftiga inredningen. Bowlus Road Chief's Wave trailer liknar inget annat som produceras idag.
Det är en husvagn som man älskar eller hatar, få lämnar intrycken obehandlade och knappast oberörda. Den som älskar designen kommer troligen att nämna ord som stil. Den som hatar den säger nog opraktisk. Visst, ju fyrkantigare desto mer praktisk, ju lättare att ordna med sängar, skåp och planlösning. Ta dörren till exempel, den hittar vi på kortsidan mot dragbilen. Man kommer in i en korridor, men vilken korridor! Ändå ser man direkt att man kommit in i en modern husvagn, inget är sig likt från 1930-talets originalversion. Nästan i varje fall.

Bowlus konstruerades 1934 av en pilot som hette Hawley Bowlus och var ämnad att uppleva Kaliforniens varierande och häftiga natur. Här finns kuststräckan med sin berömda Highway 101. Klippiga bergen med sina fantastiska vyer och Whiskeytown lake. Vägen dit låter sig knappast beskrivas, bara den som kört den kan förstå känslan men den som kört den vindlande svenska Brudfjällvägen i Dalsland kan möjligen ana när vägen bara försvinner och det känns som att stå längst fram på Titanic. Vägen the Golden chain, highway 49, genom alla guldgrävarsamhällen. Napa Valley med sina vinodlingar och Pepperwood Highway genom bestånden av Redwood-träd, de man kan köra igenom. Här lär värdens äldsta träd finnas, mer än sådär tretusen år men ingen vet väl med exakthet. Längst i norr den svavelångande Lassen Volcanic national park där man kan blicka upp mot Mount Shasta. Ja, det var till en häftig natur som denna häftiga husvagn skulle föra konstruktören. Den skulle liksom flyga och det är därför som även dagens version som tillverkas i flygplansaluminium och ser ut som en försilvrad pil som flyter fram över vägen. Eller flyger. Vilket man vill. Inredningen har i varje fall drag av en Yacht.

Det är en fräsch inredning i ljusa färger även om det finns fler att välja på. Det ljusgula träslaget ramas in av aluminiumlister. Textilierna är ljusa, närmast vita. Även golvet är ljust, Gången sträcker sig hela vägen från dörren till spalten mellan långbäddarna. Långt ifrån vad många skulle anse som praktiskt men väldigt speciellt. Inte alls som att komma in i en husvagn där dörren är ungefär mitt efter långsidan. 

Alldeles innanför dörren finns köket. Absolut inte stort och med begränsat skåputrymme. De inåtlutande långsidorna gör att överskåpen blir små. Inget som imponerar på en äkta kock. Att väggarna är välvda även framåt gör inte planlösningen bättre, som två små trianglar som lutar inåt från alla håll ju högre man kommer. Köket nämns knappast i informationen och man kan förstå det.

Man går vidare mellan sofforna, den ena längsplacerad och på andra sidan mer som två fåtöljer placerade mitt emot varandra med ett litet bord emellan. Soffan har också ett bord och med det på plats blir även soffan som två fåtöljer vars personer sitter med ansiktena mot de som sitter i fåtöljerna. Ser man det från ovan blir det hela som en fyrkant och för den som vill går sittgruppen att bädda för två personer när natten faller på. Innan dess njuter man av den påkostade inredningen som beskrivs som i en yacht där det även finns instrument på väggen som för tankarna till sjön.

Går man vidare hittar man toan och duschen, en på vardera sidan om gången. Även här inkräktar de inåtlutande långsidorna på takhöjden, ju mer mot mitten desto bättre. Det blir mer charmigt än praktiskt men ingen kommer ändå att välja den här husvagnen för sina praktiska egenskaper. Gången känns oändlig, väl passande till Bowlus devis, Endless Highways.

Så har vi då kommit till husvagnens koniska bakdel där två längsbäddar finns. Även här återfinns detaljer som för tankarna till sjön. Textilierna är blåvita och de små rundade fönstren understryker det.

Vagnen är avsedd för fyra personer och tomvikten på den nästan åtta meter långa husvagnen är 1 450 kilo. Även om det är genomtänkt med köket i ena änden och badrummet i andra, om man bortser från sovrummet, kan det bli trångt att passera varandra. Men om man är två personer måste det vara en dröm att hyra en sådan här vagn och återuppleva Bowlus trettiotalsresa. Dagens version sägs kunna hysa nog med faciliteter för en vecka långt från civilisationen. Men vill man köpa den serieproducerade får man betala 225 000 USD, nöjer man sig inte med den kan man beställa en specialgjord. Någon svensk importör har vi dock inte hittat men det kanske kommer.

Här hittar du deras hemsida.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.