Nästa artikel
Bonus-malus ger minus i statskassan
NYHETER

Bonus-malus ger minus i statskassan

Publicerad 4 februari 2021
Bonus-malus går back med 670 miljoner på två år trots att kalkylerna sade att det skulle vara självfinansierande. Inte minst beror det på att hybridbilar har en väsentligt lägre skatt än bilar med enbart förbränningsmotor och miljöpartiet aviserar höjningar.

Det är Dagens PS som uppmärksammat Konjunkturinstitutets rapport. 

– Det blir en omöjlig ekvation, om man inte säljer malusbilar stjälper man syftet med systemet. Det blir tokigt, säger Anna  Dahlqvist, miljöforskare på Konjunkturinstitutet till Dagens PS. 

Det blev en kraftig ökning av fordonsskatten när Sverige införde det nya systemet och sedan höjdes fordonsskatter ytterligare när mätmetoden ändrades till WLTP. I april höjs den igen. Redan nu ligger skatten för en vanlig husbil på i storleksordningen 30 000 kronor men den lindring som branschen krävt resulterade istället i nya avställningsregler. Husbilar som omfattas av bonus-malus kan snart ställas av med fyra dagars karenstid mot nuvarande 15. I praktiken blir det då möjligt att betala skatt för två dagar för att köra varje helg.

Dagens PS skriver att staten under 2020 fick in 16,7 miljarder på fordonsskatt, en ökning på 1,7 miljarder jämfört med hur det såg ut före bonus-malus. Men bonusutbetalningarna till elbilar och laddhybrider var ännu större, 2,1 miljarder kronor, därmed sjönk statens skatetintäkt med 376 miljoner, jämfört med hur det var innan bonus-malus infördes. Även under 2019 gick systemet back.

Nu varnar Konjunkturinstitutet för att ekvationen med bonus-malussystemet är omöjlig.

– För att det ska fungera måste man sälja malusbilar som man egentligen inte vill ha mer av och sälja fler bonusbilar med låg bonus som inte är så miljövänliga. Det blir tokigt, säger Anna Dahlqvist.

Kanske kommer situationen att påskynda arbetet med den så kallade kilometerskatten men under alla omständigheter föreslår Konjunkturinstitutet att systemet fasas ut eller ändras så att det inte är malusbilarna som betalar bonusbilarnas bidrag.

– Laddhybrider som ändå har utsläpp ska kanske inte ha någon bonus. Och kanske är det ett mått på att man lyckas när systemet nu går back för då säljs färre malusbilar, säger Anna Dahlqvist.

Miljöpartiets klimatpolitiske talesman Lorentz Tovatt har aviserat att det kommer ytterligare höjningar för malusbilar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.