Även om biltillverkningen nu åter börjat runt om i Europa har våren under corona varit en tuff tid för alla fordonstillverkare. Produktionsstoppen, försäljningsförbuden i vissa länder och de efterföljande restriktionerna har frestat på branschen som gått igenom ett stålbad. De dagsfärska nyregistreringssiffrorna visar att försäljningen rasar och flera bilfabrikat måste skala ned sina satsningar.
För att klara ut problemen går biltillverkarnas egen lobbyorganisation ACEA ut med ett brev där de försöker övertyga krocktestorganisationen Euro NCAP om att senarelägga införandet av tuffare säkerhetskrav. ACEA vill att de nya kraven får två års respit eftersom det kommer ta lång tid för tillverkarna att hämta sig från krisen och menar att nya bilmodeller kommer försenas eller helt utgå, att underleverantörer inte kan förse fabrikerna med delar och att tester av nya modeller blir svårare att genomföra.
– Eftersom nya bilar kommer lanseras senare än planerat antar vi att befintliga modeller kommer fortsätta säljas längre. Därför måste vi också söka en lösning för Euro NCAP-betygen som går ut under den perioden, står det i brevet.
Bland säkerhetsnyheterna som Euro NCAP vill införa eller premiera senast 2022 finns ett system som varnar om ett barn lämnas kvar i bilen och riskerar att drabbas av värmeslag och nyheter kring övervakning av föraren.
– Bilindustrin är engagerad i trafiksäkerhet men vi förväntar oss att branschen behöver väldigt lång tid att återhämta sig från effekterna av covid-19, skriver ACEA.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.