I en ny rapport från Konkurrensverket, "Makten över bilen - en rapport om bilförsäkringar och marknaden för bilreparationer", skriver de att bilägarnas möjlighet att själva välja verkstad minskar genom att försäkringsbolagen bestämmer vilka skadeverkstäder som får utföra reparationerna och styr reparationerna till auktoriserade märkesverkstäder. Detta hämmar fristående verkstäders möjligheter att konkurrera och även biltillverkarna och deras generalagenter bestämmer allt mer över bilarna efter köpet vilket gör att bilägarna fråntas möjligheten att själv välja verkstad.
Allmänt konstateras att svenska bilar är försäkrade i högre grad än de är i andra länder men att även där gäller att det måste finnas en trafikförsäkring. Däremot finns inte den vagnskadegaranti som ingår i nybilsköpet, en försäkring för endast vagnskada som generalagenten tecknat med ett försäkringsbolag, i andra länder. I rapporten förs resonemang kring hur detta påverkar konkurrensen och konsumenternas valfrihet.
Konkurrensverket konstaterar vidare att vagnskadegarantin gör att bilköparen under denna tid inte själv kan välja försäkringsbolag för vagnskada på samma sätt som för till exempel trafik- och halvförsäkring. Konkurrensverket menar att bilköparen inte ens får veta vad vagnskadegarantin kostar.
– Bilköparna har ingen möjlighet att själva välja försäkringsbolag när det gäller vagnskadegarantin. Det är tvärt emot vad som sker i samhället i övrigt då konsumenterna får alltmer valfrihet, säger Konkurrensverkets ställföreträdande generaldirektör Karin Lunning.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.