Kanske är du sugen på en gedigen vintervagn som det allra första insteget till ett nytt liv som husvagnscampare? Vi har gjort ett begagnattest av en Kabevagn från 1997.
Tidigare publicerad artikel i tidningen Husbil & Husvagn nr 1.14.
Vågar man köpa en vagn från 1997? Efter en testdag med Kaben är svaret – absolut! Den vagn vi körde var en positiv upplevelse, både i skick och i planlösning. Med vattenburen golvvärme, bäddar det dessutom för en bra vagn för jul- och sportlovsaktiviteter.
Vagnen är rymlig i entrén med ett litet skåp för skor under en del av den främre u-soffan. Rakt fram hittar vi köket med tre lågor på gasolspisen och gott om lådor och skåp. Ett av skåpen är ett lite högre dragskåp med trådbackar för specerier.
Överskåpen är rymliga och vagnen är utrustad med köksfläkt. ”Kommandocentralen” med alla nödvändiga brytare och mätare är placerad centralt i köket, under den övre skåpraden.
Längst fram i vagnen finns en rymlig u-soffa med förvaring under och plats för vattentanken som rymmer 40 liter. Ett sällskapsutrymme som heter duga, där den stora familjen får plats eller om goda vänner kommer på middagsbesök.
Mitt emot köket, på vänster sida om ingången, hittar vi vitrinskåpet och tv-bänken. Strax bredvid är kylskåpet placerad i bekväm arbetshöjd, med skåp både under och över.
Just skåp och förvaringar kännetecknar Kabe-vagnen och en vintersemester med gott om kläder, skor och pjäxor, är komfortabelt och lätt att leva med.
Den vattenburna Alde Comfort-pannan är placerad stående mellan köket och badrummet med en enkel manövercentral och tydliga instruktioner.
Hygienutrymmet är rymligt med toaletten i det vänstra hörnet och en hörnplacerad tvättmodul med över- och underskåp i det motsatta. Tvättfatets kran är kombinerad med handdusch.
Ståhöjden i vagnen är 191 cm och i ”korridoren” in till sovdelen, finns en jalusidörr. Sovdelen har två långbäddar med ett nattduksbord mellan och är en del av Kabes Flexilinesystem. Det vill säga att allt i vagnen är standard för alla versioner, förutom sovdelen som kunde kombineras i sju olika versioner. I den provkörda vagnen var det kombination B2 med två bäddar, 191x77 cm vardera.
Även i sovdelen finns gott om förvaring och en rejäl hänggarderob. Alla skåp har genomluftning och kuddstöden i dinetten är utrustat med luftspalt för genomluftning som lindrar förekomst av fukt.
Inredningsdetaljerna är tidstypiska och luckor och snickerier känns tyngre än i dagens vagnar. Det är lite fjällstuga över det hela och belysningen med riktiga glaskupor, gör att atmosfären känns ungefär som en tidsmaskin som stått still.
Listan av standardutrustning i Kabes broschyr från tiden, den kan faktiskt laddas ner från deras hemsida, är gedigen. I den långa listan över ”ädelstens-serien” saknas endast air condition. I övrigt ingår det mesta, så som varmvattenberedare, brandsläckare, Gasgard läckagetestare, TV-antenn, batteriladdare och elpatron.
Körmässigt är Kabe Diamant GLE stabil efter vår redaktionsbil, en VW Passat 2,0 Tdi med fyrhjulsdrift. Den spårar snällt efter bilen och även på lite nersliten väg med hjulspår, ligger den tryggt efter.
Med enkelaxel och ståltorsionsfjädring och krängningshämmande friktionskoppling, känns vagnen faktisk betydligt modernare än den egentligen är.
Med enkelaxel är den också snäll att backa runt hörn och även att manövrera manuellt vid tillkoppling.
Bostadsytan mäts till 13,1 kvm och ett sportlov för den mindre familjen skulle säkert kännas tryggt och bekvämt, även i denna vagn med mer än femton år på nacken.
Främst är det färgval, detaljer och snickerier som skiljer mot dagens vagnar. Med den aktuella vagnen följde inget förtält, vilket annars kan vara en fördel om man köper begagnat.
Vågar man köpa en vagn från 1997? Efter en testdag med Kaben är svaret – absolut! Den vagn vi körde var en positiv upplevelse, både i skick och i planlösning. Med vattenburen golvvärme, bäddar det dessutom för en bra vagn för jul- och sportlovsaktiviteter.
Vagnen är rymlig i entrén med ett litet skåp för skor under en del av den främre u-soffan. Rakt fram hittar vi köket med tre lågor på gasolspisen och gott om lådor och skåp. Ett av skåpen är ett lite högre dragskåp med trådbackar för specerier.
Överskåpen är rymliga och vagnen är utrustad med köksfläkt. ”Kommandocentralen” med alla nödvändiga brytare och mätare är placerad centralt i köket, under den övre skåpraden.
Längst fram i vagnen finns en rymlig u-soffa med förvaring under och plats för vattentanken som rymmer 40 liter. Ett sällskapsutrymme som heter duga, där den stora familjen får plats eller om goda vänner kommer på middagsbesök.
Mitt emot köket, på vänster sida om ingången, hittar vi vitrinskåpet och tv-bänken. Strax bredvid är kylskåpet placerad i bekväm arbetshöjd, med skåp både under och över.
Just skåp och förvaringar kännetecknar Kabe-vagnen och en vintersemester med gott om kläder, skor och pjäxor, är komfortabelt och lätt att leva med.
Den vattenburna Alde Comfort-pannan är placerad stående mellan köket och badrummet med en enkel manövercentral och tydliga instruktioner.
Hygienutrymmet är rymligt med toaletten i det vänstra hörnet och en hörnplacerad tvättmodul med över- och underskåp i det motsatta. Tvättfatets kran är kombinerad med handdusch.
Ståhöjden i vagnen är 191 cm och i ”korridoren” in till sovdelen, finns en jalusidörr. Sovdelen har två långbäddar med ett nattduksbord mellan och är en del av Kabes Flexilinesystem. Det vill säga att allt i vagnen är standard för alla versioner, förutom sovdelen som kunde kombineras i sju olika versioner. I den provkörda vagnen var det kombination B2 med två bäddar, 191x77 cm vardera.
Även i sovdelen finns gott om förvaring och en rejäl hänggarderob. Alla skåp har genomluftning och kuddstöden i dinetten är utrustat med luftspalt för genomluftning som lindrar förekomst av fukt.
Inredningsdetaljerna är tidstypiska och luckor och snickerier känns tyngre än i dagens vagnar. Det är lite fjällstuga över det hela och belysningen med riktiga glaskupor, gör att atmosfären känns ungefär som en tidsmaskin som stått still.
Listan av standardutrustning i Kabes broschyr från tiden, den kan faktiskt laddas ner från deras hemsida, är gedigen. I den långa listan över ”ädelstens-serien” saknas endast air condition. I övrigt ingår det mesta, så som varmvattenberedare, brandsläckare, Gasgard läckagetestare, TV-antenn, batteriladdare och elpatron.
Körmässigt är Kabe Diamant GLE stabil efter vår redaktionsbil, en VW Passat 2,0 Tdi med fyrhjulsdrift. Den spårar snällt efter bilen och även på lite nersliten väg med hjulspår, ligger den tryggt efter.
Med enkelaxel och ståltorsionsfjädring och krängningshämmande friktionskoppling, känns vagnen faktisk betydligt modernare än den egentligen är.
Med enkelaxel är den också snäll att backa runt hörn och även att manövrera manuellt vid tillkoppling.
Bostadsytan mäts till 13,1 kvm och ett sportlov för den mindre familjen skulle säkert kännas tryggt och bekvämt, även i denna vagn med mer än femton år på nacken.
Främst är det färgval, detaljer och snickerier som skiljer mot dagens vagnar. Med den aktuella vagnen följde inget förtält, vilket annars kan vara en fördel om man köper begagnat.
Kabe Diamant GLE (1997)
Chassi: Enkelaxlat, helgalvaniserat stålprofilchassi med ståltorsionsfjädring
Totallängd/bredd: 7 820/2 300
Totalvikt: 1600 kg
Tjänstevikt: 1330 kg
Maxlast: 270 kg
A-mått: 1050 cm
Isoleringsmaterial: Ecoprim
Isolering tjocklek: 36 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen, golvvärme
Bäddmått: 2 st 191x77 cm
Pris: 95000 kr
Tillval provkörd vagn: CD-radio
Totallängd/bredd: 7 820/2 300
Totalvikt: 1600 kg
Tjänstevikt: 1330 kg
Maxlast: 270 kg
A-mått: 1050 cm
Isoleringsmaterial: Ecoprim
Isolering tjocklek: 36 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen, golvvärme
Bäddmått: 2 st 191x77 cm
Pris: 95000 kr
Tillval provkörd vagn: CD-radio
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.