Nästa artikel
Begagnad Frankia I 740 BD
BEGTEST

Begagnad Frankia I 740 BD

Publicerad 19 december 2015 (uppdaterad 21 april 2017)
Kring halvmiljonen är utbudet av begagnade husbilar generellt sett gott. Vill man ha en stor bil strax under Linerstorlek med sex hjul, vad får man då? Vi hittade en Frankia med dryga 6 000 mil på mätaren.
Artikeln är tidigare publicerad i Husbil & Husvagn nr 6.14.

Frankia är kända för att bygga kvalitetsbilar men att hitta en begagnad helintegrerad bil från 2007 och framåt är inte lätt. Den vi hittade ser ut att vara i mycket bra skick och har en trevlig planlösning. Modellen finns i olika utföranden, queenbed, långbäddar och som i detta fall, en tvärbädd som mäter 140 x 215 cm. Det är en stor bil vi testkör. Med 7,60 meters längd och tre meter i höjd är det en rymlig pjäs. Även lastutrymmet väl tilltaget med luckor på bägge sidor och ytterligare en på bakstammen. Detta är bilen för långsemester tillsammans med en scooter eller moped. Lastvikten är hela 1 025 kg. Lastrummet är avdelat i ett stort och ett lite mindre utrymme där den främre, smalare delen är genomgående med lucka på bägge sidor. Utöver detta finns det stuvutrymme under större delen av dubbelgolvet och små luckor för vatten, gasol och toatömning. En särskild finurlig lucka innehåller värmepannan som är bekvämt placerad i servicevänlig brösthöjd. Allt lättåtkomligt och överskådligt.

Innanför en annan lucka hittar vi en föredömligt monterad slangvinda för vattenpåfyllning och vid sidan om, en lika föredömlig sladdvinda för elen. Riktigt reservhjul och dito hjälpmedel för byte finns under bilen, respektive i en tredje lucka. Gasolfacket med plats för två flaskor är enkelt att nå från utsidan och i bra höjd för byte av flaskor.
Med tandemaxel bak blir bilen stadig och fin att köra. Trots att den är hög känns den stabil på vägen. Den dubbla axeln bak bidrar givetvis till den höga lastvikten. Bilen rullar på 16-tums hjul och drivs av Fiats treliters motor på 157 hästar men med manuell sexväxlad låda. Detta är första generationen av drivlinan som kom 2007. Motorn räcker gott till för att dra totalvikten på 5 000 kg och med farthållare och AC i bildelen blir det extra bekvämt under färd.
Den elektriska instegstrappan ger tillträde till bodelen och direkt innanför möts man av köket i vinkel som har flera bra detaljer. Locken till diskhon kan till exempel användas både som skärbräda och som avlastningsyta när de placeras på sina hållare ovanför kranen. Tre lågor på spisen och en Dometic kyl/frys på 190 respektive 35 liter. Ovanför har det placerats en gasolugn.
Det finns gott om plats i lådor och skåp och det praktiska grytskåpet längst ner ger god plats till kockens kastruller och stekpannor.
Frankia har alltid brytt sig lite extra om lösningar i badrummet. Här har dusch och toalett separerats men kan med hjälp av en fiffig lösning med dörren, göras om till ett enda stort utrymme. Det är ljust och trevligt och med gott om skåp och belysning. 150 liter färskvatten ger möjlighet till många duschar.

Den bakre sängen ligger på tvärs i bilen och är kanske inte så praktisk när man sover två. Den ena får klättra över den andra men utrymmet räcker gott. Fönster på bägge sidor och en taklucka med mörkläggning och myggnät.
Dinetten är en riktig sällskapsyta med gott om plats för sex personer. Bordet kan göras större med iläggsskivor och då når man lättare från sidosoffan intill ingångsdörren. Fiats förarmiljö är välkänd och detta är också den första årsmodellen med den nuvarande instrumentbrädan. Bekväma komfortstolar med armstöd ger god komfort på långresan.
Frankia har en egen lösning när det gäller övergången mellan bodel och förarhytt. Golvet i den senare är en nivå under bodelens och nivåskillnaden när man skall sitta vid bordet löses med lösa dynor. Då kommer man upp i normal sitthöjd men är man kort i rocken får man dingla med benen. Över förarhytten finns taksängen som sänks manuellt. Sängen är stor nog för två vuxna med sina mått på 140 x 190 cm.

Bilen har mycket bra backspeglar och trots den imponerande storleken är den lättmanövrerad både på vägen och när man skall backa. Trånga utrymmen är ingen sak när man som i det här fallet har bra backspeglar. Tidigare ägare har dessutom extrautrustat dem med extra vidvinklar. Runtomsikten är god och det långa sidofönstret, det lilla extra fönstret över sidosoffan och inte minst fönstret i dörren, hjälper till när man skall titta om det är fritt från höger.
På det hela taget är detta en riktigt fin och trevlig bil, mycket bil för pengarna skulle man kunna säga. Tyvärr är utbudet begränsat och vid en genomsökning på nätet hittas ett fåtal exemplar. Slutligen ska det nämnas att vattenburen värme är vanligt på Frankia men testbilen har luftburen värme.
Begagnad Frankia I 740 BD
Årsmodell: 2007
Chassi: Al-Ko med dubbelaxel
Antal mil: 6 600 st
Antal ägare: 3
Motor: Fiat 3,0 MultiJet, 157 hkr
Längd/bredd/höjd: 7 600/2 300/3 000 mm
Tjänstevikt: 3 975 kg
Maxlast: 1 025 kg
Totalvikt: 5 000 kg
Uppvärmning: Luftburen, Truma
Däck: 225/75R16C 116Q
Pris på lappen: 495 000 kr.

Utrustning på provkörd bil: AC bildel, parabol, tv, cd-stereo med högtalare i bodelen, markis, Heki taklucka, gasolugn, myggnätsdörr, farthållare, elspeglar med uppvärmning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.