Succékonceptet Magic Edition finns i tre varianter, White, Black och Silver. Den enklaste är den i vitt och nu börjar det komma ut begagnade bilar som inte har så många år på nacken.
Artikeln är tidigare publicerad i Husbil & Husvagn nr 5.14.
I det här numret har jag valt att skriva om den 2012:a som jag själv äger. Mitt exemplar är en Magic Edition White i 1EB med drygt 1 600 mil på mätaren. Jag har kört många av dessa mil med släp och har en rätt gedigen erfarenhet av begexemplaret denna gång. Dock vill jag poängtera att mitt fordon inte är till salu utan prisbilden i faktarutan handlar om liknande exemplar.
Med sina 7,50 m är det en rymlig bil som är snygg och även praktiskt inredd. Den helintegrerade karossen ger känsla av rymd och komforten är god. Förarplatsen är Fiats välbekanta, just i den här bilen med det lite exklusivare utseendet som kom just på 2012-års modell. Här finns svart pianolack kring värmereglagen och sober svart instrumentpanel i förarmiljön.
Stolarna är bekväma med steglös reglering av ryggstödet och armstöd på bägge sidor. Sikten är god, även om långa förare kan önska att framrutan var aningen högre. Backspeglarna är föredömligt placerade och bakåtsikten är bra vid backning och sidomanövrar. Däremot är sikten åt höger inte så god som man skulle önska och vid korsningar kan det vara gott att ha en medpassagerare som kan tala om när kusten är klar.
Dethleffs har valt att inte ha något fönster i ingångsdörren. Med ett sådant eller ett ovanför den lilla extrasoffan bakom passagerarstolen hade problemet varit mindre. Beställer du en ny Magic Edition, kan du få just sidofönstret som extrautrustning. Väl inne genom bodelsdörren finns ett mycket praktiskt skoskåp på vänster sida. Det är ofta ett bekymmer med skor vid dörren men inte i Magic Edition. Ovan skolådorna finns en liten avlastningsbänk och plats för tv:n. Mitt och många andra exemplar är utrustat med multimediapaket som innebär radio, CD, Bluetooth med handsfree, backkamera, tv, dvd och satellitmottagare med automatisk parabol på taket.
Snett in mot vänster finns vinkelköket med gott om lådor och skåp. Tre lågor på spisen gör att du kan laga en större middag och den kombinerade kyl- och frysen från Dometic med AES-teknik, gör att du kan förvara mat för en längre resa. Ett av skåpen är ett utdragbart apotekarskåp som sväljer det mesta av torrvaror och ovanför finns två bra skåp för porslin. Lådorna under köksbänken är stora, djupa och breda. Längre bak finns garderober på vardera sida om mittgången och mellan långbäddarna kan det bäddas igen för att få en riktig stor dubbelsäng. På den ena sidan mäter sängen 75x205 cm medan den på andra sidan är ytterligare 15 cm längre. Ovanför hela bädden finns skåpraden som går som ett U i hela bakre delen av bilen. Med andra ord – praktiskt och gott om plats.
Ljuset släpps in genom två stora fönster på vardera sidan om sängen samt en öppningsbar taklucka med såväl mörkläggning som myggnät.
Under sängen finns skåp för förvaring, både under den högra sängen och i mitten. På den vänstra sidan har Dethleffs placerat den vattenburna Alde-pannan med olika effektlägen upp till 3 kw.
Hygienutrymmet är ett kombinerat tvätt-, toalett- och duschrum. Duschen är en rund kabin som fungerar väl. Badrumsskåpen är rymliga och försedda med speglar. Under handfatet finns ytterligare ett utrymme för att förvara toalettpapper och annat skrymmande. Toaletten med kassett har en rymlig och enkel lucka för tömning på utsidan. I taket finns en öppningsbar taklucka med myggnät för att evakuera fukt.
Golvet är plant fram till dinetten, där har tillverkaren gjort ett litet trappsteg med utsläpp för värmen på gaveln. Sittgruppen ger god plats för fyra personer och sex kan äta samtidigt om man drar ut iläggsskivan som sitter under bordet. Hela bordet är fastsatt på en skena så att det kan skjutas fram och tillbaka för bättre benutrymme.
Ovanför dinetten finns en väl tilltagen skåprad för förvaring. I skåpet över den lilla sittsoffan, finns satelittekniken. Parabolen sköts från en liten panel placerad på gaveln av överskåpet.
Ett stort fönster åt vänster ger god sikt för passagerarna i baksätet och ljuset strömmar även in från den stora öppningsbara Heki-luckan med såväl myggnät som mörkläggning.
Ovanför förarutrymmet finns en taksäng med måtten 142x200 cm. En bra stege gör det lätt att komma upp och ner.
Dethleffs tycks ha lagt extra tid på designen av kontrollerna för vatten, el och värme. På runda instrument, inspirerade från båtvärlden, läser man av alla data på tre klockor. Vid sidan om finns panelen för Aldevärmen som är enkel att hantera.
Tre uttag för 230V gör livet ganska enkelt ombord och dessutom finns 12V uttag vid ytterligare fyra ställen.
Utvändigt är väggarna släta och vita. Bagaget är däremot ganska litet och luckan mäter 92x67 cm. Lastutrymmet är dock genomgående med lika stor lucka på bägge sidor men på vänstersidan begränsas det av gasolutrymmet med plats för två flaskor. Många ägare utrustar sina bilar med en extra golvskiva, så även jag. Fördelen är att bagageutrymmet då delas i två, där det undre är perfekt till förvaring av bord och stolar. Lastvikten är 543 kilo och mitt exemplar har jag utrustat med dragkrok och med BE-behörighet får jag dra 1 900 kg på kroken.
På det hela taget är det en trevlig och snygg bil. Dethleffs lyckades med designen när modellen lanserades och den står sig än idag enligt mig. Den har Fiats låga chassi och en fjädringsväg som gör den bekväm på vägen tillsammans med 15 tums Camper-däck på alufälgar.
Som nästan ny är det en prisvärd begbil som någon annan redan tagit den största värdeminskningen på.
Nypriset 2012 var närmare en miljon kronor men de såldes på kampanj för under 900 000 kr. Idag har värdet sjunkit till strax under 700 000 kr när vi tittar runt bland begfordonen.
I det här numret har jag valt att skriva om den 2012:a som jag själv äger. Mitt exemplar är en Magic Edition White i 1EB med drygt 1 600 mil på mätaren. Jag har kört många av dessa mil med släp och har en rätt gedigen erfarenhet av begexemplaret denna gång. Dock vill jag poängtera att mitt fordon inte är till salu utan prisbilden i faktarutan handlar om liknande exemplar.
Med sina 7,50 m är det en rymlig bil som är snygg och även praktiskt inredd. Den helintegrerade karossen ger känsla av rymd och komforten är god. Förarplatsen är Fiats välbekanta, just i den här bilen med det lite exklusivare utseendet som kom just på 2012-års modell. Här finns svart pianolack kring värmereglagen och sober svart instrumentpanel i förarmiljön.
Stolarna är bekväma med steglös reglering av ryggstödet och armstöd på bägge sidor. Sikten är god, även om långa förare kan önska att framrutan var aningen högre. Backspeglarna är föredömligt placerade och bakåtsikten är bra vid backning och sidomanövrar. Däremot är sikten åt höger inte så god som man skulle önska och vid korsningar kan det vara gott att ha en medpassagerare som kan tala om när kusten är klar.
Dethleffs har valt att inte ha något fönster i ingångsdörren. Med ett sådant eller ett ovanför den lilla extrasoffan bakom passagerarstolen hade problemet varit mindre. Beställer du en ny Magic Edition, kan du få just sidofönstret som extrautrustning. Väl inne genom bodelsdörren finns ett mycket praktiskt skoskåp på vänster sida. Det är ofta ett bekymmer med skor vid dörren men inte i Magic Edition. Ovan skolådorna finns en liten avlastningsbänk och plats för tv:n. Mitt och många andra exemplar är utrustat med multimediapaket som innebär radio, CD, Bluetooth med handsfree, backkamera, tv, dvd och satellitmottagare med automatisk parabol på taket.
Snett in mot vänster finns vinkelköket med gott om lådor och skåp. Tre lågor på spisen gör att du kan laga en större middag och den kombinerade kyl- och frysen från Dometic med AES-teknik, gör att du kan förvara mat för en längre resa. Ett av skåpen är ett utdragbart apotekarskåp som sväljer det mesta av torrvaror och ovanför finns två bra skåp för porslin. Lådorna under köksbänken är stora, djupa och breda. Längre bak finns garderober på vardera sida om mittgången och mellan långbäddarna kan det bäddas igen för att få en riktig stor dubbelsäng. På den ena sidan mäter sängen 75x205 cm medan den på andra sidan är ytterligare 15 cm längre. Ovanför hela bädden finns skåpraden som går som ett U i hela bakre delen av bilen. Med andra ord – praktiskt och gott om plats.
Ljuset släpps in genom två stora fönster på vardera sidan om sängen samt en öppningsbar taklucka med såväl mörkläggning som myggnät.
Under sängen finns skåp för förvaring, både under den högra sängen och i mitten. På den vänstra sidan har Dethleffs placerat den vattenburna Alde-pannan med olika effektlägen upp till 3 kw.
Hygienutrymmet är ett kombinerat tvätt-, toalett- och duschrum. Duschen är en rund kabin som fungerar väl. Badrumsskåpen är rymliga och försedda med speglar. Under handfatet finns ytterligare ett utrymme för att förvara toalettpapper och annat skrymmande. Toaletten med kassett har en rymlig och enkel lucka för tömning på utsidan. I taket finns en öppningsbar taklucka med myggnät för att evakuera fukt.
Golvet är plant fram till dinetten, där har tillverkaren gjort ett litet trappsteg med utsläpp för värmen på gaveln. Sittgruppen ger god plats för fyra personer och sex kan äta samtidigt om man drar ut iläggsskivan som sitter under bordet. Hela bordet är fastsatt på en skena så att det kan skjutas fram och tillbaka för bättre benutrymme.
Ovanför dinetten finns en väl tilltagen skåprad för förvaring. I skåpet över den lilla sittsoffan, finns satelittekniken. Parabolen sköts från en liten panel placerad på gaveln av överskåpet.
Ett stort fönster åt vänster ger god sikt för passagerarna i baksätet och ljuset strömmar även in från den stora öppningsbara Heki-luckan med såväl myggnät som mörkläggning.
Ovanför förarutrymmet finns en taksäng med måtten 142x200 cm. En bra stege gör det lätt att komma upp och ner.
Dethleffs tycks ha lagt extra tid på designen av kontrollerna för vatten, el och värme. På runda instrument, inspirerade från båtvärlden, läser man av alla data på tre klockor. Vid sidan om finns panelen för Aldevärmen som är enkel att hantera.
Tre uttag för 230V gör livet ganska enkelt ombord och dessutom finns 12V uttag vid ytterligare fyra ställen.
Utvändigt är väggarna släta och vita. Bagaget är däremot ganska litet och luckan mäter 92x67 cm. Lastutrymmet är dock genomgående med lika stor lucka på bägge sidor men på vänstersidan begränsas det av gasolutrymmet med plats för två flaskor. Många ägare utrustar sina bilar med en extra golvskiva, så även jag. Fördelen är att bagageutrymmet då delas i två, där det undre är perfekt till förvaring av bord och stolar. Lastvikten är 543 kilo och mitt exemplar har jag utrustat med dragkrok och med BE-behörighet får jag dra 1 900 kg på kroken.
På det hela taget är det en trevlig och snygg bil. Dethleffs lyckades med designen när modellen lanserades och den står sig än idag enligt mig. Den har Fiats låga chassi och en fjädringsväg som gör den bekväm på vägen tillsammans med 15 tums Camper-däck på alufälgar.
Som nästan ny är det en prisvärd begbil som någon annan redan tagit den största värdeminskningen på.
Nypriset 2012 var närmare en miljon kronor men de såldes på kampanj för under 900 000 kr. Idag har värdet sjunkit till strax under 700 000 kr när vi tittar runt bland begfordonen.
Dethleffs Magic Edition white
Chassi: Fiats lågbyggda
Årsmodell: 2012
Antal mil: 1 600 mil
Antal ägare: 1
Motor: Fiat 2,3 MultiJet, 148 hkr, Euro 5
Längd/bredd/höjd: 7 500/ 2 325/2 670 mm
Tjänstevikt: 3 307 kg
Maxlast: 543 kg
Totalvikt: 3 850 kg
Uppvärmning: Vattenburen, Alde 3010
Däck: 215/70R15C/CP 109Q
Prisbild från ca: 650 000 kr
Utrustning på provkörd bil: AC bildel, Parabol, TV, Multimedia CD-stereo med DVD, MP3, backkamera, bluetooth med handsfree, högtalare i bodelen, Cykelställ för fyra cyklar, Markis, dragkrok, Aluminiumfälgar, Heki taklucka, Myggnätsdörr, Farthållare, elspeglar med uppvärmning.
Årsmodell: 2012
Antal mil: 1 600 mil
Antal ägare: 1
Motor: Fiat 2,3 MultiJet, 148 hkr, Euro 5
Längd/bredd/höjd: 7 500/ 2 325/2 670 mm
Tjänstevikt: 3 307 kg
Maxlast: 543 kg
Totalvikt: 3 850 kg
Uppvärmning: Vattenburen, Alde 3010
Däck: 215/70R15C/CP 109Q
Prisbild från ca: 650 000 kr
Utrustning på provkörd bil: AC bildel, Parabol, TV, Multimedia CD-stereo med DVD, MP3, backkamera, bluetooth med handsfree, högtalare i bodelen, Cykelställ för fyra cyklar, Markis, dragkrok, Aluminiumfälgar, Heki taklucka, Myggnätsdörr, Farthållare, elspeglar med uppvärmning.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.