Rekordsiffrorna motsvarar en tillväxt på cirka 15 procent jämfört med första halvåret i fjol. Husbilarna ökade med över 22 procent till cirka 48 500 och nådde en rekordhög nivå medan husvagnarna minskade med fem procent, främst på grund av problem i försörjningskedjorna.
Totalt registrerades 62 575 husvagnar och husvagnar under de första sex månaderna i år. Det är 14,9 procent fler än under första halvåret 2020, vilket redan det var det bästa dittills. Går vi tillbaka till 2017 så motsvarar årets halvårssiffra hela årsförsäljningen då. Branschens tillväxt baseras till stor del av nya kunder som är intresserade av en semester med husbil eller husvagn för första gången och Vanlife-trenden är mycket stark.
– Camping är en av de säkraste formerna av semester i dessa tider, eftersom man reser individuellt med sitt fritidsfordon och bara tillsammans med människor från det egna hushållet. De är till stor del självförsörjande tack vare egna sov-, bostads-, matlagnings- och sanitära faciliteter, skriver Daniel Onggowinarso, VD för CIVD.
Utvecklingen under första halvåret är anmärkningsvärd eftersom det allmänna företagsklimatet under årets första sex månaderna var ganska negativ.
Det enastående halvårsresultatet drevs av nya husbilsregistreringar. Dessa ökade med 22,4 procent jämfört med samma period förra året och nådde ett nytt rekord för perioden med 48 508 fordon. Förra månaden levererade också ett toppresultat: 9 388 nyregistreringar är 2,6 procent fler än i juni 2020.
Situationen på husvagnsmarknaden är något annorlunda. Nyregistreringarna minskade med 5,0 procent till 14 067 under de första sex månaderna. Juni månad låg också under föregående års siffra med 3 391 fordon (minus 5,1 procent). Enligt branschorganisationen är problem i försörjningskedjorna främst ansvariga för nedgången. Även Kabe rapporterar om motsvarande problematik.
– Pandemin har fortfarande en stark inverkan på tillgången på komponenter och råvaror över hela världen. Tillverkarna har många fordon som är praktiskt taget färdiga men inte kan levereras eftersom en viss del saknas, förklarar Onggowinarso. Vi är dock optimistiska inför andra halvåret. Om situationen i produktionen utvecklas positivt kan vi nå upp till 120 000 nyregistrerade fordon, vilket skulle bli nytt rekord.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.